Sinar Harian
Oleh SYAHREDZAN JOHAN
Oleh SYAHREDZAN JOHAN
Akhir-akhir
ini, pelbagai isu timbul berkaitan kebebasan beragama. Ia merupakan
suatu cabaran bagi kita rakyat Malaysia, walaupun majoritinya beragama
Islam, kita mempunyai golongan minoriti agama yang beragama lain dalam
peratusan tinggi berbanding negara-negara majoriti Islam lain.
Penulis
juga dapati, ramai yang tidak begitu faham tentang kedudukan agama
Islam dalam Perlembagaan serta jaminan kebebasan agama-agama lain yang
juga dilindungi Perlembagaan. Rencana ini bertujuan memberi pemahaman
asas tentang kebebasan beragama menurut Perlembagaan.
Penulis
banyak kali mengingatkan pembaca bahawa Perlembagaan Persekutuan adalah
undang-undang tertinggi di dalam negara ini. Ini bermakna, tidak boleh
ada apa-apa undang-undang yang di kedudukan lebih tinggi daripada
Perlembagaan. Ini juga bermaksud apa-apa undang-undang yang bercanggah
dengan Perlembagaan, setakat mana percanggahan tersebut, adalah tidak
sah.
Untuk
memudahkan kita, lihat Perlembagaan Persekutuan sebagai ‘buku panduan’,
atau manual bagi negara ini. Perlembagaan mewujudkan badan-badan
Perlembagaan, seperti Parlimen, mahkamah dan kerajaan, memberi kuasa
kepada badan-badan ini dan juga menggariskan had terhadap kuasa-kuasa
yang diberikan tersebut.
Perlembagaan
juga menjamin kebebasan asasi mereka yang berada di negara ini.
Contohnya hak untuk berhimpun, bersuara dan mengundi. Perlembagaan juga
menjamin kebebasan beragama bagi semua.
Perkara
3(1) Perlembagaan menyatakan, Islam adalah agama Persekutuan, tetapi
agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di Malaysia. Ini
bermakna, walaupun kedudukan agama Islam itu istimewa berbanding
agama-agama lain, Perlembagaan tidak menghalalkan penyekatan atau
penafian hak penganut-penganut agama lain hanya kerana Islam itu agama
Persekutuan.
Bagi
setiap individu di Malaysia pula, Perkara 11 Perlembagaan pula menjamin
kebebasan agamanya. Menurut Perkara 11(1) Perlembagaan, tiap-tiap orang
di Malaysia berhak menganuti dan mengamalkan agamanya.
Hak
untuk menganuti dan mengamalkan agama ini tidak boleh disekat oleh
mana-mana pihak atas apa-apa alasan sekalipun, melainkan ia berlawanan
dengan apa-apa undang-undang am berhubung dengan ketenteraman awam,
kesihatan awam atau moraliti. Contohnya, jika ada sesuatu agama itu yang
mana rukunnya adalah membawa senjata berbahaya ke mana-mana, Perkara 11
tidak boleh dijadikan justifikasi bagi membenarkan penganut agama itu
untuk berbuat demikian kerana ia menjadi satu kesalahan jenayah.
Perlembagaan
Persekutuan juga menyatakan, seseorang itu mempunyai hak untuk
mengembangkan agamanya. Namun, Perlembagaan membenarkan undang-undang
negeri (atau undang-undang Persekutuan bagi Wilayah Persekutuan) untuk
mengawal dan menyekat apa-apa doktrin atau kepercayaan agama dalam
kalangan orang beragama Islam.
Di
Selangor contohnya, adalah menjadi kesalahan sekiranya seseorang
mengunjungi, berjumpa atau dengan apa cara lain pun menghubungi, seorang
beragama Islam bagi maksud mendedahkan orang beragama Islam itu kepada
apa-apa ucapan atau pertunjukan sesuatu mengenai agama bukan Islam.
Di
Selangor juga contohnya, adalah menjadi kesalahan jika seseorang itu
mengajar apa-apa perkara berhubungan dengan agama Islam tanpa tauliah
kecuali ia dilakukan di kediamannya sendiri dan kepada ahli-ahli
keluarganya. Jelas di sini apa yang penting bukan agama yang disebarkan,
tetapi ‘penerima’. Sebab itu negeri-negeri (seperti Selangor) boleh
mengawal pengajaran agama Islam melalui pentauliahan.
Ramai
beranggapan demokrasi itu maknanya majoriti itu betul. Tetapi di dalam
negara demokrasi berperlembagaan seperti Malaysia, sensitiviti, desakan
atau tuntutan pihak majoriti tidak boleh dijadikan alasan menafikan hak
pihak minoriti. Demokrasi tidak bermakna hak minoriti tertakluk dan
hanya boleh dikuatkuasakan dengan persetujuan pihak majoriti.
Hak
beragama penganut-penganut agama lain memang pun dijamin Perlembagaan.
Apa-apa tindakan yang menafikan hak ini adalah tidak mengikut
Perlembagaan.
No comments:
Post a Comment