Mampukah tiga wakil dalam faksyen ini berjuang menegakkan tuntutan yang disuarakan penduduk kampung berkenaan?

“Mengapa pengukir veteran itu begitu bodoh? Mengapa dia begitu mudah mengakui kesilapan? Tak bolehkah duduk diam di rumah?”
Demikian bentak wakil Perpena yang mengadakan pertemuan tertutup bersama ketua panchayat di rumahnya.
“Ini adalah soal maruah para pengukir di Siru Kambam! Kita tidak
boleh tunduk kepada tuntutan penduduk yang mendesak berhala itu dipinda
atau ditukar semata-mata kerana menghina agama Hindu!”
Demikian pula hujah sekutu Perpena yang hadir sama mewakili beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
Akhirnya, keputusan diambil untuk menyembunyikan surat yang diberikan
oleh pengukir veteran kepada ketua panchayat. Pengukir yang sedang uzur
itu diarah menutup mulut dan tidak mengeluarkan sebarang kenyataan.
Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, satu jawatankuasa khas
dibentuk dan ia bersidang pada Februari 2011 untuk mengemukakan saranan
pindaan yang perlu dilakukan pada berhala Dewa Shiva.
Pada waktu itulah muncul seorang pakar ikonografi yang kurang dikenali masyarakat umum selama ini.
Dia bersama-sama dua lagi pakar bidang – seorang pensyarah Kolej Siru
Kambam dan seorang bekas jawatankuasa pentadbiran kuil – dilantik
menganggotai jawatankuasa khas berkenaan mewakili penduduk beragama
Hindu di Siru Kambam.
Ikonografer itu bersama-sama kumpulan yang diketuainya sudah mula
mengumpul pelbagai maklumat berkaitan berhala Dewa Shiva yang menjadi
kontroversi sejak Januari lalu.
Maka, dia bersama-sama dua lagi anggota dalam jawatankuasa khas mula
memantapkan senarai saranan pindaan yang perlu dilakukan terhadap
berhala Dewa Shiva sekiranya ia mahu terus ditempatkan di Kuil
Sivaperuman.
Kalau dahulu hanya alat sulit berhala yang menjadi isu, pakar
ikonografi pula berjaya mengesan 16 pindaan yang perlu dilakukan pada
patung itu sebelum ia layak diangkat sebagai berhala.
Daripada ikonografer itulah saya mendapat tahu bahawa pengukir
veteran tersebut ada menyerahkan surat rasmi kepada ketua panchayat.
Balasan pedas
Maklumlah, pakar ikonografi itu mengenali keluarga si pengukir veteran sejak dahulu.
Cuma, katanya, maklumat mengenai surat itu didiamkannya kerana mahu
melihat setakat mana Perpena dan sekutunya sanggup memanipulasi keadaan
demi kepentingan peribadi.
Kesemua 16 saranan pindaan yang dikemukakan itu dibahas, dihujah dan
akhirnya diterima sebulat suara oleh kesemua anggota jawatankuasa khas
yang dilantik ketua panchayat.
“Ah! Dulu, wakil PPI hanya mampu tertunduk apabila mendengar segala
hujah kami. Kamu ini pula biadab dan berani bersuara,” tegas salah
seorang wakil sekutu Perpena yang turut menganggotai jawatankuasa
berkenaan.
“Maaf, saya bukan wakil PPI dan saya juga bukan menerima lantikan daripada ketua panchayat untuk duduk diam seperti pak turut.”
Demikian khabarnya balasan pedas yang diberikan oleh ikonografer berkenaan pada akhir mesyuarat jawatankuasa itu.
Pada Mac 2011, ketua panchayat yang turut meneliti dan meluluskan
kesemua 16 saranan pindaan itu mengumumkan kepada para penduduk Siru
Kambam bahawa pindaan akan dilakukan.
“Seperti yang saya tegaskan lebih awal, berhala Dewa Shiva akan kekal
di Kuil Sivaperuman. Bagaimanapun, sehingga kesemua 16 pindaan ini
dilakukan, berhala itu tidak akan digunakan bagi tujuan sembahyang.”
Demikian diumumkan ketua panchayat walaupun sekutu Perpena yang ada agenda tersendiri masih tidak berpuas hati.
Kemudian, pada Jun lalu, timbul sedikit kekecohan berikutan pengumuman yang dilakukan pembantu kepada ketua panchayat.
“Kita tak ada masa nak lakukan pindaan pada seluruh berhala. Kita
hanya akan gunakan pelekat khas atau kondom untuk menutup anggota sulit
Dewa Shiva. Selepas itu, penganut agama Hindu di Siru Kambam boleh
menyembah berhala itu seperti biasa.”
Kenyataan itu diselar pakar ikonografi dan kumpulannya yang memang lantang bersuara.
“Apa yang dipersetujui sebulat suara oleh jawatankuasa khas pada
Februari lalu dan kemudian diluluskan juga oleh ketua panchayat adalah
bahawa kesemua 16 pindaan akan dilakukan. Pastikan kesemua pindaan
dilakukan atau gantikan berhala itu dengan berhala lain oleh pengukir
veteran berkenaan.”
Pembantu kepada ketua panchayat tidak memberikan sebarang jawapan
balas. Khabarnya, kenyataan awalnya itu dibuat sebagai usaha meninjau
sama ada penduduk Siru Kambam masih ingat akan apa yang dijanjikan oleh
ketua panchayat semasa persidangan rasmi di bawah pohon beringin pada
Mac lalu.
Upacara ritual
Kemudian, menyedari bahawa sekurang-kurangnya kumpulan kecil yang
diketuai ikonografer itu mempunyai daya ingatan yang sangat menakjubkan
dan sukar dimanipulasi, panchayat sekali lagi mengumumkan bahawa pindaan
penuh akan dilakukan seperti dijanjikan.

Beberapa individu dari luar – seperti si pemilik kedai buku yang
bercuti di Siru Kambam setiap tahun – mengatakan bahawa isu berhala Dewa
Shiva di Kuil Sivaperuman hampir sama seperti kontroversi novel
Interlok Edisi Murid.
“Oh, tidak! Kontroversi novel Interlok Edisi Murid melibatkan
pelbagai pihak pada peringkat kebangsaan,” saya segera memintas. “Isu
itu melibatkan Kementerian Pelajaran, Menteri Pelajaran, Perdana
Menteri, Barisan Nasional, Umno, MIC, Gabungan Persatuan Penulis
Nasional Malaysia (Gapena) dan sekutunya, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
serta pelbagai pihak pada peringkat tertinggi.”
“Bukankah isu berhala ini juga hampir sama?” Tanya pekedai buku itu
yang mula-mula datang ke kampung kami selepas membaca buku Unknown Facts
About Little Known Siru Kambam.
“Ini cuma isu setempat yang melibatkan panchayat, PPI Siru Kambam,
Persatuan Pengukir Berhala (Perpena) dan penduduk di sini. Mustahil
dapat disamakan dengan suatu isu nasional yang khabarnya turut dibawa
kepada perhatian Yang di-Pertuan Agong!”
Pada Disember 2011, upacara kumbhabhishekam harus diadakan sebagai
ritual tahun ini. Maka, berhala Dewa Shiva sepatutnya sudah siap
menjalani proses pindaan seperti dipersetujui.
Khabarnya, pindaan sudah dilakukan tetapi tidak secara menyeluruh.
Daripada sejumlah 16 pindaan yang dipersetujui sebulat suara oleh
jawatankuasa khas dan kemudian diperakukan ketua panchayat, hanya tiga
pindaan dilakukan.
Maka, apabila mulastanam di Kuil Sivaperuman dibuka nanti dan
penduduk beragama Hindu di Siru Kambam datang untuk bersembahyang,
mereka dijangka mendapat kejutan besar!
Saya bertanya kepada pakar ikonografi mengenai perkara itu. Katanya,
dia sendiri belum berpeluang melihat berhala Dewa Shiva selepas pindaan
dilakukan.
“Tetapi bukankah presiden PPI Siru Kambam baru-baru ini mengatakan
bahawa pindaan terbabit sudah diteliti dan pihaknya berpuas hati?” Saya
bertanya dengan hairan.
Ikonografer itu tidak menafikan kemungkinan PPI diberi peluang
melihat dan meneliti berhala Dewa Shiva yang sudah menjalani proses
pemurnian seperti dipersetujui.
“Bagaimana dengan tiga individu – termasuk saudara – yang dilantik mewakili penduduk beragama Hindu di Siru Kambam?”
Dewa Shiva yang belum dimurnikan
Pakar ikonografi itu sekali lagi tidak menafikan kemungkinan
pensyarah Kolej Siru Kambam dan bekas jawatankuasa pentadbiran kuil yang
dilantik mewakili penduduk beragama Hindu diberi peluang melihat dan
meneliti berhala berkenaan yang sudah selesai dimurnikan.
“Bagaimana dengan saudara?” Saya bertanya.
“Sewaktu ditunjukkan kepada saya pada Ogos lalu, kurang daripada
empat pindaan sahaja dilakukan. Mungkin pindaan selebihnya sudah selesai
sekarang,” katanya dengan nada optimis.
“Tapi saudara belum melihat berhala itu selepas semua kerja pemurnian selesai?”
“Tidak.”
“Dan saudara tidak menandatangani sebarang dokumen mengatakan bahawa
saudara sudah meneliti berhala itu dan berpuas hati dengan segala
pindaan yang dilakukan?”
“Tentu sahaja tidak!”
Maka, saya sudah boleh membayangkan apa yang bakal berlaku apabila pintu mulastanam di Kuil Sivaperuman dibuka nanti.
Para penduduk beragama Hindu akan tetap terkejut melihat berhala Dewa Shiva yang belum dimurnikan seperti dijanjikan.
Apabila dipersoalkan, Perpena dan ketua panchayat akan menuding ke arah presiden PPI Siru Kambam.
Presiden PPI pula akan menuding ke arah si pensyarah Kolej Siru
Kambam dan bekas jawatankuasa pentadbiran kuil yang khabarnya sudah
menandatangani dokumen rasmi yang disediakan PPI.
Ya, isu novel Interlok Edisi Murid (mungkin) sudah selesai tetapi
lingkaran syaitan – vicious circle – melibatkan berhala Dewa Shiva
nampaknya akan berterusan di Siru Kambam.
Turut baca:
Interlok dan Siru Kambam (Bahagian 1)
Uthaya Sankar SB adalah presiden Kumpulan Sasterawan Kavyan yang
diasaskan pada 1999. Pengarang ini menulis secara profesional sejak 1992
dan sering diundang ke program sastera di dalam dan luar negara. Beliau
memblog di www.uthayasb.blogspot.com.