Share |

Thursday 11 April 2013

Rais says ten minutes airtime is what Pakatan manifesto deserves



KUALA LUMPUR, April 10 — Datuk Seri Rais Yatim said today the 10-minute airtime given to Pakatan Rakyat (PR) parties to explain their polls manifesto was “suitable”.

The interim information, communications and culture minister also said the short time offered to PR was more than enough to showcase PR’s pledges.

“It was more than enough because we are only explaining the principles of a party’s struggle. So for BN and the opposition, they deserve to receive the respective airtime after we consider how important it is to explain their manifestos.

“For BN, its more than that, it is a commitment and a vow just as announced by the prime minister,” Rais (picture) told reporters after attending a closed door meeting between BN chairman Datuk Seri Najib Razak and the coalition’s division leaders at PWTC here.

PR had snubbed the offer, calling it a “joke” and a mockery to the freedom of press.

Leaders from the opposition pact said it had wanted the right of reply, not only during the general elections, but at all times in all of the mainstream media and TV stations, almost all of which are BN-controlled.

Free access to media was among the key eight demands made by the opposition and poll reform group Bersih 2.0. It was also one of the recommendations made by a parliamentary select committee for free and fair elections.

Rais, who told state news agency Bernama it was “ok” to use state assets to campaign ahead of the official campaigning period, said the opportunity was provided in respect of the democratic system of the country and described the snub as “arrogant”.

Meanwhile, the Elections Commission (EC) claimed the offer was to be serial and not one-off and said the opposition had misunderstood government’s intention.

38 comments:

Anonymous said...

Menurut beberapa pemerhati, tindakan pembangkang menolak tawaran kerajaan membentangkan manifesto PRU ke-13 mereka melalui RTM, membuktikan mereka takut tidak dapat menandingi manifesto Barisan Nasional.

Anonymous said...

Datuk Dr Zainal Kling hari ini berkata pembangkang seharusnya menerima tawaran itu sekiranya mereka yakin skop manifesto yang ditawarkan boleh memanfaatkan rakyat dan benar-benar boleh direalisasikan.

Anonymous said...

Tetapi mereka ini dalam berkempen untuk pilihan raya lebih banyak memburuk-burukkan pihak lain, menyebabkan mereka akhirnya memberikan banyak alasan untuk menutup kelemahan sendiri. Katanya. Ini termasuk menolak tawaran yang diberikan oleh kerajaan BN.

Anonymous said...

Zainal juga menyifatkan pembangkang tidak berani untuk membentangkan manifesto secara terbuka kerana PAS, DAP dan PKR tidak sehaluan dan mempunyai matlamat perjuangan yang berbeza.

Anonymous said...

Prof Madya Zainal Abidin Borhan berkata pembangkang tidak sepatutnya menolak tawaran yang diberikan ‘bulat-bulat' kerana ini peluang mereka muncul di saluran media rasmi dengan manifesto mereka.

Anonymous said...

Beliau menambah kata pembangkang juga tidak sepatutnya mempersoal tempoh masa 10 minit yang diberikan, sebaliknya mengambil peluang yang ada terlebih dahulu sebelum memohon untuk dipanjangkan tempoh penyiaran jika manifesto mereka memerlukan lebih masa.

Anonymous said...

Tempoh 10 minit boleh dimanfaatkan secara baik sekiranya pembangkang kreatif dalam mengiklankan manifesto mereka seperti menggunakan tayangan slaid berbanding sesi wawancara yang memerlukan lebih masa.

Anonymous said...

Beliau juga berkata tawaran itu membuktikan kerajaan cuba melakukan pembaharuan dan bertolak ansur dengan kehendak pembangkang, sebaliknya pembangkang yang sering tidak berpuas hati, terus menuduh kerajaan sebagai tidak berlaku adil.

Anonymous said...

"Tuduh-menuduh bukan budaya dan tamadun kita. Jika tidak berpuas hati seharusnya duduk berbincang dengan baik untuk mencari penyelesaian," katanya.

Anonymous said...

Tawaran untuk membentangkan manifesto di televisyen merupakan permulaan yang baik dalam pembaharuan yang dilakukan kerajaan menuju ke arah kebebasan media.

Anonymous said...

Mesti pembangkang tak puas hati ni kan.

Anonymous said...

Time is everything.

Anonymous said...

Bersyukur kalau kana bagi peluang.

Anonymous said...

This is going to be a hit.

Anonymous said...

Pakatan manifesto is totally a waste.

Anonymous said...

Rais is sarcastic though.

Anonymous said...

Deserves better channel.

Anonymous said...

Ten minutes is kinda long already.

Anonymous said...

Good thing.

Anonymous said...

10 minutes show time is sufficient.

Anonymous said...

Terima saja hakikat.

mantera said...

pakatan menolak tawaran ini kerana kurang yakin dgn manifesto mereka.

Anonymous said...

Di tangan kerajaan negeri Selangor sekarang, banyak yang telah terbina oleh pentadbiran terdahulu dirosakkan. Perubahan dan pembaharuan yang mereka cipta pula tidak habis-habis dibelenggu masalah dan kontroversi.

Anonymous said...

Yang menyedari hakikat ini tentunya mereka yang selalu berurusan dengan kerajaan negeri. Kesannya semakin dirasai. Dulu Selangor menjadi tempat pelaburan yang kondusif. Dulu juga Selangor menjadi tempat anak negeri lain bergantung harap mencari pekerjaan.

Anonymous said...

Sekarang tidak lagi serancak dahulu. Banyak perangkap yang mungkin sengaja dipasang dan direkacipta untuk kepentingan pihak tertentu sehingga menyekat laju pembangunan negeri berstatus maju ini.

Anonymous said...

Dek kerana kepentingan politik, urusan yang mudah pun menjadi rumit. Yang dulu dibantah, sekarang disokong pula. Tingkah laku yang dulu mereka benci kini menjadi amalan, mengata orang dia yang lebih.

Anonymous said...

Sewaktu mengundi pada Mac 2008, rakyat memang mengharapkan keuntungan daripada kerajaan yang bakal memerintah. Paling tidak, pengundi mengharapkan nasib mereka dibela.Mereka mengharapkan penjimatan RM11.40 sebulan daripada janji pemberian air percuma 20 meter padu. Tetapi apa hasilnya, penduduk dalam kumpulan rakyat kecil yang tinggal di flat-flat dinafikan hak mereka. Desakan mereka langsung tidak diendahkan.

Anonymous said...

Isu air ini umpama bola salju dan kini semakin banyak memakan korban. Terbaru, Gerakan Prihatin Rakyat Selangor mendedahkan lebih 1,000 permohonan untuk membuka kilang di Selangor ditolak atau ditangguhkan oleh Syabas berikutan unjuran kekurangan teruk air dirawat.

Anonymous said...

Kesan langsungnya ialah Selangor berhadapan risiko hilang status negeri maju jika gagal menyelesaikan kebuntuan isu air ini. Apakah Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kelihatan peduli dengan isu ini? Yang terlihat hanyalah kedegilan beliau.

Anonymous said...

Dulu kerajaan begitu prihatin dalam soal membantu usahawan dan orang Melayu agar mereka tidak tertinggal dalam arus pembangunan. Tetapi kini aset institusi itu mahu dijual yang dibimbangi bakal menggadai peranan mempertahan dan membela hak orang Melayu.

Anonymous said...

Dulu kerajaan negeri begitu mengutamakan bidang pendidikan. Tertubuhlah pelbagai institusi kemahiran dan gedung ilmu bagi memastikan anak negeri tidak tertinggal. Sekarang, jangankan mengharapkan rancangan strategik untuk membina yang baharu, yang sedia ada pun gagal diurus dengan baik.

Anonymous said...

Institusi sedia ada seperti Unisel terus dihambat dengan pelbagai masalah. Kini ibu bapa ragu-ragu untuk menghantar anak mereka menimba ilmu di institusi ini. Akibat campur tangan politik, Unisel kini jadi lesu.

Anonymous said...

Entah apa muslihatnya, rancangan Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) untuk membangunkan cawangan sebuah universiti di Hulu Selangor pun sengaja dihalang, malah tanah yayasan yang dianugerahkan oleh kerajaan negeri terdahulu telah dirampas.

Anonymous said...

Bermula dengan pelbagai kontroversi berhubung urusan perbelanjaan dan kewangan termasuk penutupan Institut Kemahiran Yayasan Selangor di Sabak Bernam pada Julai 2010 atas alasan tidak menguntungkan, yayasan ini terus menuai masalah.

Anonymous said...

Semakin banyak pihak mempersoalkan matlamat yayasan ini. Ramai pihak melihat Yayasan Selangor tidak lagi mengutamakan objektifnya untuk menyediakan infrastruktur terbaik bagi pendidikan rendah, menengah dan pengajian tinggi kepada rakyat negeri ini.

jackie said...

Pembangkang tidak berani.

jackie said...

Pembangkang tidak berani terima tawaran yang di beri, takut tidak setanding dengan BN.

jackie said...

Kita tunggu dan lihat apa pembangkang akan cakpa berkenaan isu ini.