Sinar Harian
by SYAHREDZAN JOHAN
by SYAHREDZAN JOHAN
Minggu
lepas, saya menjadi ahli panel sebuah forum dianjurkan oleh gagasan anak
muda yang dikenali sebagai “Penabung”. Forum tersebut adalah berkenaan
media sosial, anak muda dan budaya melawan.
Saya ingin kongsikan di sini sedikit sebanyak apa yang telah saya bentangkan pada forum tersebut.
Sekian
lama, penyebaran maklumat menjadi prerogatif kerajaan. Monopoli
maklumat ini membolehkan kerajaan maklumat dimanipulasi oleh kerajaan.
Perbincangan
dan isu diolah dan diuli mengikut acuan yang disenangi oleh pihak
kerajaan, yang sedikit sebanyak menjaminkan homogeni pendapat dan
pemikiran rakyat. Contohnya, isu seperti anak muda dan black metal,
rempit, budaya melepak dan komik Jepun pernah dahulu menjadi isu yang
hangat diperbincangkan, tetapi ia diterajui oleh maklumat yang
disalurkan oleh kerajaan.
Internet
telah menukar semua ini. Monopoli maklumat telah dipecahkan. Di
Malaysia, ‘detik gemilang’ internet sebagai sumber alternatif maklumat
adalah ketika pilihan raya umum yang lepas, di mana blog telah
sedikit-sebanyak menyebabkan tsunami politik di Semenanjung Malaysia.
Tetapi blog adalah jurnal atau catatan. Ada struktur dan bentuknya dan
penulis perlu ada ciri-ciri penulis.
Blog
mungkin mendemokrasikan maklumat, kerajaan bukanlah sumber maklumat
yang tunggal lagi. Tetapi sama seperti demokrasi Yunani purba, demokrasi
ini bukan untuk semua.
Sehinggalah
tiba media sosial seperti Twitter dan Facebook. Jika blog telah
mendemokrasikan maklumat, media sosial pula telah merakyatkan maklumat.
Dengan
media sosial, sesiapa pun boleh menyampaikan maklumat. Ketika sebuah
kompleks membeli-belah meletup, maklumat tentangnya mula tersebar
melalui Twitter terlebih dahulu. Begitu juga ketika perhimpunan Bersih 2
dan 3, di mana cara yang terbaik untuk mendapat maklumat terkini adalah
dengan memantau susur masa Twitter dan Facebook.
Media
sosial juga membolehkan sesiapa yang mempunyai pandangan untuk
mengutarakannya. Tak perlu pandai menulis, kriteria yang dicari hanyalah
kebolehan menulis dalam 140 aksara. Atau cukup supaya orang faham jika
diutarakan dalam Facebook.
Rakyat
Malaysia semakin lama menjadi masyarakat yang begitu senang
mengeluarkan pendapat tentang sesuatu perkara. Melalui media sosial,
rakyat kini ghairah memberi ide dua kupang mereka.
Dengan
adanya media sosial juga, tajuk, topik dan isu yang menjadi
perbincangan nasional tidak lagi ditentukan oleh pihak kerajaan. Rakyat
biasa boleh menetapkan apa yang ingin dibincangkan, dan kerajaan pula
yang terpaksa mengikut rentak rakyat dalam beberapa perkara.
Contoh
terbaik adalah tentangan luar biasa terhadap logo Hari Kebangsaan pada
tahun ini, sehinggakan pihak kerajaan terpaksa menarik balik logo
tersebut. Ini adalah isu yang dibangkitkan oleh pengguna media sosial,
bukan ahli politik atau kerajaan.
Lahirlah
apa yang dikenali sebagai clicktivism. Clicktivism ini kadangkala
dikritik sebagai sejenis slactivism, atau aktivisme orang malas.
Daripada aktivisme akar umbi dengan ‘turun padang’ untuk bawa perubahan
positif, clicktivist hanya menggunakan media sosial untuk aktivisme
mereka. Contohnya dengan klik butang LIKE dalam muka surat Facebook
tentang sesuatu kempen.
Pada prinsipnya, clicktivism tidak salah. Media sosial banyak membantu dalam membawa aktivisme ke arus perdana.
Mereka
yang mungkin tidak ada masa, terlalu sibuk dan sebagainya masih boleh
menyumbang kepada usaha membawa perubahan positif melalui aktivisme.
Apa
yang menjadi masalah adalah apabila kita rasa media sosial itu adalah
matlamatnya. Bahawa hanya dengan bermedia-sosial, apa yang diperjuangkan
akan berjaya. Inilah yang akan saya cuba kupaskan dalam bahagian 2 yang
akan disiarkan dua minggu lagi.
*Penulis
seorang peguam muda yang mengamal undang-undang sebagai rakan kongsi di
sebuah firma guaman di Kuala Lumpur. Ini adalah bahagian pertama
rencana dua bahagian ini.
No comments:
Post a Comment