Chamil Wariya, Ibrahim Ghafar, mencipta budaya ganas penulisan kreatif.
PENA sepatutnya lebih cermat membuat ulasan akan karya-karya sebegini.
Perlukah satu hari nanti atau sekarang kita menerima apa sahaja karya atas alasan kreatif?
Kreatif. Apa sebenar definasi kreatif? Kreatif dalam cerpen Chamil Wariya - Politik baru YBJ, tidak lebih bertaraf jalanan atau mungkin tinggi sedikit dari picisan. Apa nak dihairankan, Chamil itu lahirnya dari perut busuk Utusan Meloya.
Pelik juga Dewan Bahasa dan Pustaka, menerima mudah kelas kreatif yang sebegini.
Saya suka menggelar mereka ini “mercenary writers” - writing for a cause & of course for their political masters.
Kenapa Chamil tidak tulis pasal ahli politik raba punggong wanita dan mabuk-mabuk. Kenapa Chamil tidak mahu tulis cerpen tentang gadis monggolia? Atau pemimpin kalah judi di Las Vegas atau banyak lagi perkara.
Apakah mesej yang cuba disampaikan dalam cerpen itu?
Malang sekali, “creative satire” dijadikan penghalalcara ala Machiavelli, kepada karya-karya berbau hasutan. Apakah Chamil Wariya merupakan penganut teori Nicolo Machiavelli? Sekurang-kurangnya Utusan Meloya sudah begitu lama menjadi wajah/media yang rela dipergunakan untuk kepentingan politik BN/UMNO.
Mintalah pandangan A Samad Said, mungkin lain pendapatnya.
Mungkinkah esuk atau lusa karya-karya sebegini akan memenuhi akhbar? A Wahab memberi pendapat yang pelik sebagai orang DBP.
“Sebuah karya yang ganas, akan menerbitkan keganasan, betulkah? Kalau tengok filem yang penuh dengan mesej baik-baik, adakah orang itu jadi baik?” - A Wahab.
Jika penulisan begini sudah menjadi budaya dan santapan harian, tidak pelik ia akan menjadi bom penghancur minda jenerasi mendatang. Mereka ni mandul tak ada zuriat kah?
Bolehkah esuk, David Teo bikin filem dengan nama watak dalam filem cerekanya diberi nama Najib Razak, Abdullah Badawi, Rosmah Mansur, Jeanne Abdullah, Zahid Hamidi, Khairy Jamaluddin, dilakonkan oleh artis-srtis tanahair - Kemudian disebut “tidak ada kena mengena antara yang hidup dan telah mati”.
Jalan ceritanya pula ialah tentang seorang janda yang berasal dari bumi monggol yang kehilangan pasport dan jatuh cinta dengan seorang lelaki di Kuala Lumpur. Tragisnya kisah cinta itu hanya nyawa sebagai galang gantinya.
Bolehkan?
Bilalah agaknya akan lahir penulis satira sebenar seperti George Orwell di Malaysia yang bolehland ini??
No comments:
Post a Comment