Share |

Saturday 13 September 2014

Jangan tuduh Melayu malas dan tidak jujur

Pengerusi Majlis Gagasan Malaysia gesa Tun Mahathir menarik semula kenyataan mengenai orang Melayu kerana menganggap ia tidak adil untuk orang Melayu keseluruhannya.

PETALING JAYA: Pengerusi Majlis Gagasan Malaysia, Manivannan Rethinam membidas kenyataan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengatakan “Melayu malas” dan “Melayu tidak berfikir dua kali untuk mengambil wang yang bukan milik mereka”..

Menurutnya, kenyataan daripada Dr Mahathir itu tidak benar kerana ia seperti menuduh semua orang Melayu malas dan tidak amanah sedangkan hanya segelintir yang begitu.

“Secara peribadi, saya mempunyai ramai kenalan dan rakan dari kalangan orang Melayu yang jujur dan mempunyai nilai etika yang boleh dipandang tinggi.

“Kenyataan Tun Dr Mahathir yang mengatakan kegagalannya untuk mengubah orang Melayu daripada bersikap malas dan tidak amanah setelah 22 tahun memerintah adalah salahnya sendiri,” katanya dalam satu kenyataan kepada FMT.

Tegasnya, beliau mengesa supaya Dr Mahathir tidak membuat kenyataan melulu yang seolah-olah ditujukan kepada semua orang yang berbangsa Melayu.

“Jangan menuduh orang Melayu pemalas dan tidak jujur. Kenyataan mantan perdana menteri ini tidak sesuai buat masa ini kerana boleh melemahkan bangsa Melayu,” ujarnya.

Semalam dalam ucapannya di majlis pelancaran Buku #WahaiMelayu karangan Anas Zubedy, Dr Mahathir menyatakan pandangannya yang menyentuh tentang orang Melayu pada masa ini kurang amanah.

Menurut Dr Mahathir, setelah 22 tahun, beliau masih gagal untuk mengubah persepsi yang mengatakan orang Melayu malas dan kurang amanah.

Di dalam ucapannya juga, beliau mengatakan yang orang Melayu tidak malu jika gagal dalam peperiksaan mahupun gagal dalam kehidupan.

No comments: