Share |

Wednesday 23 January 2013

Get Anwar to testify if needed, RCI told

S Ambiga wants the Royal Commission to subpoena all those who were in the know about 'Project IC'.
VIDEO INSIDE

KUALA LUMPUR: The Royal Commission of Inquiry (RCI) must subpoena all those who knew or were involved in “Project IC” in Sabah, said Bersih 2.0 co-chairperson S Ambiga today.

Responding to a question whether this should include former deputy premier Anwar Ibrahim, she replied:”Why not?”

She was speaking at a press conference at the Kuala Lumpur-Selangor Chinese Assembly Hall. Also present were Bersih co-chairperson A Samad Said, steering committee members K Arumugam and Liau Kok Fah and Malaysian Electoral Roll Analysis Project (Merap) research assistant Lee Wee Tak.

Earlier, Sabah Bersih chairman Andrew Ambrose, via Skype, urged the RCI to subpoena former prime minister Dr Mahathir Mohamad, former Sabah chief minister Haris Salleh and Attorney- General Abdul Gani Patail to testify on “Project IC.”

In a surprising move, Ambrose also wanted RCI panel members Herman Luping and KY Mustafa to testify, claiming they were in the know of what was happening in Sabah.

He made this remark despite being sued by Luping for the allegation in October last year.

Luping was a former Sabah state attorney-general in the 80s while Mustafa was the state secretary from 2000 to 2007.

Over the recent weeks, the RCI had heard testimonies from various witnesses on how MyKads were given to foreigners with no proper documentation.

Sabah former National Registration Department chief Ramli Kamarudin even implicated former deputy home minister, Megat Junid Megat Ayub, in the matter.

Rally option not ruled out

Meanwhile, Ambiga, a former Bar Council chairman, urged the Election Commission (EC) to clean up the electoral roll before the general election.

She also said it proved that what Bersih had been saying all along was true, that there were massive problems in the electoral roll.

“EC must respond as they have a duty to the public,” she added.

While she concurred that the RCI had yet to reach its conclusion, Ambiga said this was not the first time such cases of irregularity was found in Sabah’s electoral roll.

“In 2001, former chief minister Yong Teck Lee had to vacate his Likas state seat after the Kota Kinabalu High Court found existence of phantom voters and foreigners in the electoral roll.

“And how the government went about it; they removed judicial review on the electoral roll,” she added.

Ambiga said that as the RCI was not empowered to find the culprits behind “Project IC”, EC must ensure that its ranks were free from individuals responsible for awarding citizenships for votes.

“And we call upon EC and the government to probe whether such an act is replicated elsewhere in Sarawak and Peninsula Malaysia. The civil society movements are willing to assist in the matter,” she added.

Asked if she would call for a fresh rally, Ambiga said she had yet to rule out that option.

“But we have no plans for it yet. For now, we are trying to educate the masses to vote in the next general election,” she added.

She conceded that it would take EC a long time to clean up the electoral roll, if the latter took up the task.

“That’s why we urge all voters to turn up and cast their ballots in order to mitigate the effects,” she added.

63 comments:

Anonymous said...

Kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang membayangkan seolah-olah akan berlakunya tsunami politik di Sabah pada PRU yang ke-13 disifatkan oleh Datuk Seri Salleh Said sebagai satu lagi rekaan yang terhasil dari impian Anwar, sama seperti episod pembohongan 16 September yang pernah dilakukan oleh beliau beberapa tahun lalu.

Anonymous said...

Menurut Salleh yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah, rakyat di Sabah hari ini berada di dalam keadaan yang selesa, aman dan makmur di bawah pemerintahan BN yang terbukti telah banyak berjasa dan berkhidmat kepada rakyat di negeri itu sejak dulu lagi.

“Rakyat Sabah amat menyokong kepimpinan Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri dan segala program tranformasi yang dilakukan oleh kerajaan di bawah kepimpinan beliau yang mendahulukan kebajikan rakyat di negara ini, khususnya rakyat di Sabah.

Anonymous said...

apa yang cuba digembar-gemburkan oleh Datuk Seri Anwar bahawa akan berlakunya tsunami politik di Sabah yang hanya semata-mata berdasarkan senario tiga pemimpin parti komponen UMNO dan BN yang beralih arah berpihak kepada beliau, hanyalah satu omong kosong Ketua Pembangkang itu untuk mencetuskan kekeliruan di kalangan rakyat di negara ini, khususnya di Sabah - salleh

Anonymous said...

“Ini adalah satu lagi strategi provokasi yang cuba dicetuskan oleh Ketua Pembangkang bagi membuatkan rakyat keliru dan terpengaruh, di mana modus operandinya saling tak tumpah dengan peristiwa hitam 16 September yang ternyata hari ini, ia merupakan satu andaian dan khayalan Datuk Seri Anwar semata-mata. Hari ini, beliau cuba mendendangkan lagi lagu yang sama, cuma kali ini liriknya saja yang ditukar,”- salleh

Anonymous said...

semenjak peristiwa 16 September lalu, segala muslihat dan helah politik Anwar sudah dapat dilihat dan dinilai oleh rakyat di negara ini terutamanya di Sabah, yang ternyata memperlihatkan sikap dan kata-kata Penasihat PKR itu bagaikan gema dari tin kosong yang tidak ada isi kebenarannya.

Anonymous said...

“Cukuplah pembohongan demi pembohongan yang dilakukan oleh beliau sepanjang empat tahun ini di mana hari ini rakyat sudah sedar, bahawa individu yang bernama Anwar Ibrahim itu hanyalah seorang yang pandai bermain kata-kata, malah sanggup membohongi rakyat demi kuasa dan jawatan PM yang menjadi idamannya sejak sekian lama,”- salleh

Coup said...

Anwar adalah pelakon terbaik: Nalla

MINGGUAN: Macam mana Datuk mula mengenali Datuk Seri Anwar Ibrahim?

ALLAKARUPAN: Saya mengenali Anwar bila dia berada di dalam ABIM. Saya mengenali seorang rakan Datuk Kordia Singh, Dia rapat dengan bapa Anwar. Ketika itu saya lihat beliau sebagai lelaki muda yang sangat aktif. Kemudian dia menceburi politik dan menjadi timbalan menteri di Kementerian Belia dan Sukan. Datuk Seri S. Samy Vellu banyak kali memberitahu bahawa Anwar meminta saya berjumpa dengannya. Saya beberapa kali menolak namun pada satu hari selepas mesyuarat Kabinet Samy Vellu telefon dan minta saya datang kerana Anwar mahu berjumpa. Hanya ketika itulah saya berjumpa dengannya. Sejak dari itu saya berjumpa di rumahnya dan kemudian menjadi semakin rapat.

Saya mula rapat sekitar tahun 1983 dan sebelum itu saya hanya berjumpa sekali sekala.

Coup said...

Anwar adalah pelakon terbaik: Nalla

Bagaimana Datuk melihat Anwar ketika itu?


NALLAKARUPAN: Pada saya ketika itu beliau dilihat sebagai seorang yang berperangai baik. Pada awalnya tidak ada sebarang yang pelik hanya setelah beberapa lama baru beliau tunjukkan kelakuan sebenar dan saya agak terkejut dan sedih. Aktivitinya mula diketahui namun beliau tetap tidak berubah. Tiada siapa yang boleh menasihatkannya kerana beliau tidak akan mendengar. Kemudian ketika saya bersama Datuk V.K Lim atas urusan perniagaan dan mengambil alih kepentingan dalam syarikat Multi Purpose. Ketika itu saya masih bersama Magnum. Saya pernah berhasrat untuk berhenti kerana tidak tahan dengan apa yang dilakukan Anwar tetapi dihalang oleh V.K Lim. Beliau berpandangan kita berurusan perniagaan, jangan mencari pasal dengannya dan jangan berhenti. Saya tiada pilihan, di satu pihak ia berkaitan dengan kelangsungan hidup saya, di satu pihak melibatkan syarikat saya dan di satu pihak pula ia melibatkan kawan saya.

Coup said...

Anwar adalah pelakon terbaik: Nalla

Bila Datuk mula perasan Anwar ini mempunyai perangai pelik?

NALLAKARUPAN: Perangai peliknya itu mula saya lihat ketika beliau berada di Kementerian Pelajaran. Saya tidak pernah melihat dalam hidup saya seorang lelaki yang berperangai pelik sebegitu. Anwar dan saya umur lebih kurang tapi saya tidak pernah lihat orang bernafsu seperti itu. Saya boleh katakan beliau ini mempunyai masalah split personality. Berperangai alim pada satu masa namun melakukan perbuatan buruk pada waktu lain. Saya pernah menunjukkan gambar beliau duduk bersebelahan imam di Masjid Negara. Saya secara bergurau berkata, “awak buat jahat semalam tapi esok you pergi masjid duduk sebelah imam.’’ Anwar menjawab itu budak jahat (gambar) tapi ini budak baik (tunjuk dirinya). Anwar mengaku dia rascal.

Saya adalah seorang yang percaya pada Tuhan dan pada awalnya saya melihat beliau adalah seorang pemimpin untuk negara. Tapi bila sudah terlibat dalam perbuatan tidak bermoral saya tidak pernah menyangka akan ada seorang yang berjawatan tinggi dalam kerajaan akan berkelakuan sedemikian. Saya mula merasa tidak kena beberapa ketika kemudian saya ditangkap. Namun kemudian saya berfikir tidak boleh membiarkan beliau begitu saja atas dasar kawan. Keadaan akan berlainan jika saya memilih untuk bersama kerajaan pimpinan Tun Dr. Mahathir ketika itu tetapi saya tidak melakukannya. Bila sampai waktu Anwar dibebaskan saya beranggapan beliau akan berubah tetapi itu tidak berlaku. Anwar tidak pernah berubah. Pada masa itulah saya membuat keputusan untuk meninggalkannya.

Coup said...

Anwar adalah pelakon terbaik: Nalla

Kenapa Datuk mengambil masa yang lama, lebih 20 tahun untuk meninggalkan Anwar?

NALLAKARUPAN: Saya bertindak keluar setelah berbincang dengan beberapa rakan rapat. Mereka memberitahu saya perlu lakukan (tinggalkan Anwar) untuk negara dan masyarakat dan bukan kerana hanya fikirkan tentang seorang kawan. Kata-kata ini telah diucap oleh seorang tokoh yang dikenali dan saya akur kerana mendengar ia perlu dilakukan untuk negara dan masyarakat. Pernah pada ketika beliau di dalam kerajaan sekitar tahun 1996 atau 1997, Anwar mengugut saya menyuruh polis menangkap saya jika saya meninggalkan beliau. Saya ketika itu telah bersedia untuk meninggalkan semuanya tetapi V.K Lim telefon meminta saya membatalkannya. Ia satu keadaan yang sangat sukar bagi saya. Malah ketika kisahnya terdedah kepada umum saya pernah berkata kepada Anwar bahawa apa yang dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir adalah betul, kenapa tidak mengaku saja.

Coup said...

Anwar adalah pelakon terbaik: Nalla

Apakah Azizah, Azmin dan anak-anak beliau tahu siapa sebenarnya Anwar?

NALLAKARUPAN: Saya pasti Azizah dan Azmin tahu siapa beliau. Tapi mereka seperti biasa akan mengatakan semua yang berlaku adalah konspirasi. Sebenarnya tidak ada konspirasi dan saya berani mengatakan apa yang Tun Dr. Mahathir katakan adalah betul walaupun pada satu ketika saya tidak memihak kepada beliau. Kita lihat dalam kes liwat melibatkan Saiful Bukhari, perkara yang mudah seperti menyerahkan DNA pun begitu sukar untuk dilakukan. Beliau tetap mengatakan semua itu adalah konspirasi. Semasa polis menangkap saya dulu pihak polis mahu mengambil sampel DNA saya, saya tidak ada masalah, ambillah. Kenapa Anwar tidak mahu bagi sedangkan suspek adalah beliau. Saya telah ditahan di Bukit Aman hampir 50 hari. Saya masih lagi memikirkan tentang kawan ketika itu. Namun kini saya sangat menyesal kerana tidak membantu kerajaan ketika itu.

Coup said...

Anwar adalah pelakon terbaik: Nalla

Penyokong Anwar ramai yang fanatik. Mungkin Datuk ada perkara yang tidak pernah diberitahu untuk dikongsi kepada mereka?

NALLAKARUPAN: Bagi saya apa saja yang dikatakan atau keluar dari mulutnya adalah temberang. Saya pernah berkawan rapat dengannya dan saya tahu. Bila beliau menjadi Menteri Pelajaran dan Timbalan Perdana Menteri, dia boleh twist and talk bila-bila masa seperti sesumpah. Lidahnya sangat bercabang Dia boleh kata buah epal yang dipegangnya adalah buah oren. Begitu hebat beliau memutar belit. Rakyat pula tertipu dengan tipu helah dan putar belit yang dikatakan kerana kepetahannya berkata-kata. Itulah perangai sebenarnya. Sayangnya kepetahan dan bakat berpidatonya tidak digunakan untuk kebaikan negara. Kelakuan sebenarnya boleh menghancurkan negara.

Coup said...

Anwar adalah pelakon terbaik: Nalla

Apa yang Datuk boleh lakukan untuk orang ramai tahu siapa sebenarnya Anwar?

NALLAKARUPAN: Bagi saya semua pihak termasuklah parti politik seperti UMNO perlu membantu usaha ini. Saya ada berceramah ketika pilihan raya dan ramai yang mahu berjumpa saya secara personal untuk tahu lebih lanjut. Banyak tempat sudah saya pergi dan nama saya sudah sangat dikenali. Namun secara personal saya katakan mereka tidak melihat apa yang berlaku. Memang orang suka mendengar ceramah yang saya sampaikan tapi saya juga perlu fikir apakah saya perlu terlalu menonjol begini. Tapi saya juga tidak mahu mengambil risiko yang agak keterlaluan.

Dalam keadaan sekarang dengan ada banyak kes melibatkan beliau di mahkamah dan pelbagai lagi nanti akan timbul pandangan apa yang dikatakan tidak betul. Kita mahu penerangan ini dilakukan secara tersusun supaya orang betul-betul faham dan sedar. Tapi saya berterus terang apa yang orang ramai tahu hanyalah 20 peratus daripada kisah keseluruhannya. Saya pernah berceramah di Permatang Pauh dan saya ada sedikit bercakap tentang aktivitinya dan yang berkaitan dengan wang judi Magnum. Kemudian beliau menyaman saya sebanyak RM50 juta. Saya sebenarnya sangat gembira beliau saman saya kerana sekurang-kurangnya di mahkamah nanti saya akan dedahkan semuanya. Saya akan mendedahkan segalanya di mahkamah nanti, apa yang dilakukan, aktiviti yang dibuat, semua akan didedah. Saya memang menanti saat itu dan tidak sabar mahu berjumpa Anwar di mahkamah.

Coup said...

Anwar adalah pelakon terbaik: Nalla

Apa yang membuatkan Datuk benar-benar kecewa dengan Anwar?

NALLAKARUPAN: Saya kesal kerana Anwar tidak mahu berubah. Saya ingat selepas keluar penjara dia akan berubah tetapi sama saja. Beliau memang tidak akan berubah walaupun selepas dia mati nanti. Sekali lagi saya cakap kalau Anwar boleh hidup balik dia akan ulang balik perangai buruknya itu. Tapi sebenarnya apa yang saya lakukan ini adalah untuk kebaikan negara dan orang ramai seperti nasihat dari rakan dan tokoh yang saya katakan tadi. Ketika saya di dalam penjara saya pernah diugut akan digantung kerana kesalahan yang dilakukan namun saya tidak bekerjasama. Ketika itu apa yang saya lakukan kerana Anwar adalah kawan baik saya. Tapi saya silap kerana ia tidak berbaloi. Anwar sangat pandai berlakon sehinggakan ramai orang terpengaruh dengan lakonan dan penipuan beliau. Bagi saya beliau tidak akan berubah.

Memang saya silap tidak keluar lebih awal tapi apa yang saya lakukan ini adalah untuk negara kerana pemimpin datang dan pergi namun negara ini akan tetap kekal. Saya sendiri masuk penjara ketika zaman Tun Dr. Mahathir tetapi saya tidak menyalahkan beliau dan tidak pernah bercakap buruk tentangnya. Malah saya menghormati beliau dan tidak menyimpan dendam terhadapnya kerana saya tahu apa yang dilakukan beliau adalah betul. Saya cabar Anwar supaya mengheret Tun Dr. Mahathir ke mahkamah supaya saya boleh menjadi saksi pertama untuk Tun. Dr. Mahathir. Saya akan lakukan walaupun beliau pernah memenjarakan saya. Oleh itu saya melihat apa yang saya lakukan ini adalah untuk negara dan masyarakat. Saya tahu apa yang Anwar lakukan adalah salah kerana saya berada dan melihat sendiri apa yang beliau lakukan. Saya sanggup mati untuk negara jika itu yang perlu saya lakukan untuk menegakkan kebenaran yang diselindung oleh Anwar. Dan yang paling penting tidak ada orang yang boleh membeli saya kerana saya bukan orang yang murah maruahnya untuk dibeli. Saya adalah manusia yang berpegang pada prinsip tapi Anwar bukanlah orang yang tahu apa maknanya prinsip.

Coup said...

Anwar adalah pelakon terbaik: Nalla

Berapa lama lagi Anwar akan bertahan?

NALLAKARUPAN: Bagi saya apa yang dilakukan beliau adalah sekadar berlakon. Beliau lahir di Pulau Pinang sama seperti Tan Sri P. Ramlee. Kedua-duanya pelakon tapi Anwar lebih hebat kerana berlakon di pentas sebenar. Begitu juga bagi Wan Azizah dan Azmin yang mana mereka adalah pelakon dan Anwar adalah pengarah. Kalau tidak bagaimana Wan Azizah boleh kata Anwar adalah pemimpin anugerah Tuhan. Beliau adalah pelakon terbaik dan tidak ada orang yang boleh berlakon seperti Anwar.

Anonymous said...

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak mencabar Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu perkara sebenar mengenai pendatang tanpa izin kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang dipertanggungjawabkan menyiasat masalah itu yang berlarutan di negeri ini.

Anonymous said...

Beliau menegaskan Anwar perlu berbuat demikian kerana beliau adalah Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu, dan menurutnya “beliau (Anwar) seorang amat berkuasa dan tahu apa yang berlaku di Sabah”.

Anonymous said...

“Jangan jadi hipokrit, mungkin dengan pengetahuan hal sebenar atau “dalaman” itu, Anwar boleh membantu memberikan maklumat…jadi beritahu perkara sebenar kepada RCI. Beliau tidak usah main politik. Sekurang-kurangnya (Datuk Seri) Najib (Tun Razak), perdana menteri kita mahu mengetahui kebenarannya dan meluluskan penubuhan RCI untuk mengenal pasti punca masalah itu.

Anonymous said...

“Kita tidak patut buat kesimpulan dan menyalahkan pihak tertentu hanya kerana keterangan oleh beberapa bekas tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri). Kita patut biarkan RCI selesaikan tugasnya…apa yang kita mahukan ialah penyelesaian muktamad,” katanya

Anonymous said...

Oleh itu, Salleh, yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri berkata rakyat sepatutnya menghargai dan menyokong Najib bagi langkah berani beliau dalam menubuhkan RCI.

Anonymous said...

Now is Ambiga talking about Anwar.

Anonymous said...

I thought he is her friend.

Anonymous said...

I thought Mahathir suggested he go for it.

Anonymous said...

Siapa yang hebat?

Anonymous said...

If needed? For sure he won't say YES because he has a choice.

Anonymous said...

Why Jeffrey is not being called?

Anonymous said...

Apa2 pun tengok keadaan saja la. 

Anonymous said...

If he willing to, call him up.

Anonymous said...

RCI what do you think?

Anonymous said...

And this is something very unusual though.

Anonymous said...

The establishment of the RCI is to identity the cause of the problem.

Anonymous said...

Let RCI finish its work before making any conclusion.

Anonymous said...

Sabahans should appreciate the work of CM for his step in setting up the RCI in the first place.

Anonymous said...

Learn to support and appreciate the state government.

Flora said...

Could this be something to worry about?

Donald said...

RCI is there to help resolve this issue.

Anonymous said...

People in Sabah are in a comfortable, peaceful and prosperous environment under the rule of the government.

Anonymous said...

The present state government has done a lot and serving the people in the state ever since.

Anonymous said...

People are very supportive to the leadership of the Prime Minister.

Kathleen said...

Under the leadership of PM the welfare of the people in the country has advanced.

walter said...

RCI Di Sabah Buatkan Anwar Resah Gelisah

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Dalam menghadapi PRU13 yang kian mendekat, Anwar Ibrahim berusaha menimbulkan pelbagai isu untuk menghakis kepercayaan rakyat terhadap Kerajaan UMNO-BN sama ada di peringkat negeri mahupun di peringkat Pusat.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Selepas satu demi satu isu yang dimainkan, hanyut begitu sahaja dan pendedahan menunjukkan penglibatan serius Anwar dalam rekaan isu-isu tersebut, Anwar cuba pula untuk menaikkan kemarahan rakyat Sabah menerusi isu kad pengenalan kepada pendatang asing.

Mangsanya adalah Tun Dr. Mahathir!

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Walaupun Anwar Ibrahim cukup sedar, otaknya tidak setara dengan otak Tun Dr. Mahathir, Anwar menyangkakan bekas Perdana Menteri keempat Malaysia itu sudah nyanyuk dan pelupa.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Kesempatan itu digunakan oleh Anwar Ibrahim untuk memutarbelitkan beberapa fakta termasuklah penggunaan beberapa orang saksi yang diketahui pernah menjadi tahanan KEMTA kerana terbabit dengan skandal kad pengenalan biru yang mengancam keselamatan negara.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Keterangan yang diberikan oleh saksi-saksi tersebut, kini dipersoalkan, memandangkan kesemua mereka adalah individu yang terbabit dalam jenayah berkenaan. Dengan kata lain, mereka merupakan individu-individu yang mudah didorong oleh wang ringgit walaupun terpaksa mengkhianati negara.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Dan sekarang, mereka menjadi saksi bagi pihak Anwar Ibrahim dan DAP yang mempersoalkan tentang pemberian kad pengenalan biru serta kewarganegaraan kepada kelompok warga asing beragama Islam di Sabah.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Ketika Tun Dr. Mahathir membuka mulut dengan menyatakan kesediaannya untuk memberi keterangan bagi memudahkan siasatan RCI berhubung kes tersebut, tiba-tiba sahaja YB Jamban, Azmin Ali bersuara dan kelihatan cuba untuk membela Anwar Ibrahim.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Azmin Ali cuba membersihkan tangan kotor Anwar Ibrahim dengan meletakkan seluruh kesalahan kepada Tun Dr. Mahathir yang telah menjadi Perdana Menteri dari tahun 1981-2005.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Benarkah dakwaan Azmin Ali bahawa Anwar Ibrahim tidak terlibat dalam kes pemberian kad pengenalan tersebut?

Sudah tentulah tidak!

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Bahkan Azmin Ali sangat tahu, Anwar Ibrahim adalah orang yang lebih banyak tahu tentang pendatang asing yang diberikan kad pengenalan biru dan taraf kewarganegaraan Malaysia. Sebabnya, siasatan RCI kini sedang menghala ke arahnya dan Anwar Ibrahim mulai resah dan gelisah.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Anwar Ibrahim merupakan salah seorang daripada anggota kabinet pada tahun-tahun di mana kontroversi pemberian kad pengenalan dan kewarganegaraan tersebut dipertikaikan. Pada tahun 1991, sebuah unit khas telah ditubuhkan di bawah Pejabat Ketua Menteri Sabah untuk memantau kebanjiran pendatang haram di Sabah.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Faktor tersebut bukanlah merupakan satu kebetulan apabila Anwar Ibrahim MENANG BESAR dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden UMNO dengan undi terbesar kemenangannya datang dari Sabah.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Ramai yang masih ingat, bagaimana Anwar Ibrahim dengan tersenyum simpul dan penuh angkuh menyatakan, dia tidak dapat menolak pencalonan terbanyak yang diterimanya untuk menandingi jawatan yang sedang disandang oleh Allahyarham Tun Ghafar Baba pada waktu itu walaupun pada mulanya, kononnya dia tidak berminat untuk bertanding.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Pencalonan terbanyak Anwar Ibrahim untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO juga datangnya dari Sabah walaupun sebelum penubuhan Unit Khas pada tahun 1991, Sabah merupakan kubu kuat Tun Ghafar Baba.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Ramai saksi yang masih hidup dan sudi menceritakan bagaimana Pejabat Timbalan Perdana Menteri ketika itu, memantau isu kebanjiran pendatang haram Sabah secara mingguan. Malah Anwar SECARA SUKARELA telah menawarkan dirinya untuk menjadi 'PEMANTAU' kebanjiran pendatang haram di Sabah.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Pendatang asing di Sabah merupakan pemain sosio-ekonomi yang sangat penting. Justeru perhatian khusus diberikan untuk masalah berkenaan. Anwar Ibrahim berjaya mempengaruhi Perdana Menteri pada ketika itu (Tun Dr. Mahathir) konon-kononnya untuk memikul tanggungjawab menangani masalah pendatang.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Anwar Ibrahim tidak sahaja dipercayai untuk menangani politik Sabah, tetapi juga WANG dan PERUNTUKAN yang sangat besar, termasuklah juga WANG PARTI.

walter said...

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Justeru tidaklah menghairankan bagaimana Anwar sekarang umpama berada di atas bara api. Dia kelihatan tercungap-cungap dengan siasatan yang sedang dijalankan, sehinggakan tidak mampu menunggu lebih lama untuk membuka mulut bagi melindungi dirinya. Dan bukan dengan mulutnya sahaja, dia turut menggunakan Azmin Ali bagi tujuan tersebut.

walter said...

RCI Di Sabah Buatkan Anwar Resah Gelisah

PENCALONAN TERBANYAK ANWAR IBRAHIM UNTUK JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO DATANGNYA DARI SABAH

Maka, tidak hairanlah mengapa Azmin Ali melalak kuat demi melindungi kekasihnya itu. Sedangkan siasatan RCI semakin lama, semakin mengarah kepada Anwar Ibrahim. Berbanding Mahathir, Anwar langsung tidak berani tampil untuk memberikan keterangan sebaliknya cuba menjadikan dirinya halimunan dan seolah-olah dia langsung tidak terlibat dalam isu berkenaan.

Unknown said...

Dalam menghadapi PRU13 yang kian mendekat, Anwar Ibrahim berusaha menimbulkan pelbagai isu untuk menghakis kepercayaan rakyat terhadap Kerajaan UMNO-BN sama ada di peringkat negeri mahupun di peringkat Pusat.

mantera said...

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak mencabar Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu perkara sebenar mengenai pendatang tanpa izin kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja yang dipertanggungjawabkan menyiasat masalah itu yang berlarutan di negeri ini.

mantera said...

Beliau menegaskan Anwar perlu berbuat demikian kerana beliau adalah Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu, dan menurutnya “beliau (Anwar) seorang amat berkuasa dan tahu apa yang berlaku di Sabah”.

mantera said...

Jangan jadi hipokrit, mungkin dengan pengetahuan hal sebenar atau “dalaman” itu, Anwar boleh membantu memberikan maklumat…jadi beritahu perkara sebenar kepada RCI. Beliau tidak usah main politik. Sekurang-kurangnya (Datuk Seri) Najib (Tun Razak), perdana menteri kita mahu mengetahui kebenarannya dan meluluskan penubuhan RCI untuk mengenal pasti punca masalah itu.