Share |

Friday 1 June 2012

Zunar to open ‘Cartoonists’ Operations Room’ for elections

Responding to the Election Commission’s prohibition on posters bearing caricatures of personalities in the run-up to the general election, Zunar has announced that he will be leading a team of cartoonists during the campaigning.
Zunar’s statement below:
Cartoons are one of the mediums used by political parties to convey messages in the elections. It is a legally-practiced medium in Malaysia and therefore EC does not have the right to forbid its use. To ban the use of cartoons during the election campaigns is not only lawfully wrong, but also comical and ludicrous.
What should be more important for EC to address is not the medium, but the contents or messages that are used by the political parties and their supporters. Irresponsible messages especially those in the form of personal attacks in whatever medium there is should be acted upon.
EC should use the energy and effort to meet the eight demands of Bersih instead, rather than talking about cartoons and caricatures.
I hereby would like to announce that I will be leading a group of cartoonists, the Kumpulan Kartunis Independen (KKI) and will be actively involved before and during the next election campaign.
We will be opening our own Cartoonist Operations Room and will be moving as a group in a van while campaigning for the coming election.
Our focus is to expose fraud and corruption by the current government – such as Scorpene Scandal, NFC, the domeneering of the PM’s wife, etc. The message-laden cartoons will be distributed in various forms: brochures, posters, banners, videos, to name a few.
Zunar
31th May 2012
******************************************************
(BAHASA MALAYSIA)
Kenyataan akhbar oleh Zunar
Saya merujuk kepada kenyataan Timbalan Pengerusi SPR (Suruhanjaya Pilihanraya), Wan Ahmad Wan Omar seperti dilaporkan media yang menyatakan bahawa badan itu melarang penggunaan kartun dalam kempen Pilihanraya Umum (PRU) ke 13.
KENYATAAN:
Kartun adalah salah satu medium bagi parti-parti politik untuk menyampaikan mesej dalam Pilihanraya. Dan ia adalah medium yang halal dipraktiskan secara undang-undang di Malaysia dan kerana itu SPR tak berhak melarangnya. Mengharamkan penggunaan kartun ketika kempen pilihanraya adalah satu peraturan yang bukan saja salah di sisi undang-undang, tetapi paling melucukan.
Ini kerana yang patut diberi perhatian oleh SPR bukan medium, tetapi kandungan atau mesej yang digunakan oleh parti-parti politik dan pentokong yang berkempen. Mesej yang tidak bertanggungjawab serta bersifat serangan peribadi dalam apa jua bentuk medium perlu diambil tindakan.
SPR seharusnya gunakan tenaga dan usaha untuk memenuhi lapan tuntutan Bersih daripada berbicara soal kartun dan karikatur.
Saya ingin mengumumkan saya akan mengetuai satu kumpulan kartunis, iaitu Kumpulan Kartunis Independen (KKI) dan akan terlibat aktif sebelum dan ketika kempen PRU akan datang.
Kami akan membuka bilik gerakan kartunis sendiri dan akan bergerak secara berkumpulan dengan menggunakan van dan berkempen ketika kempen PRU.
Fokus kami ialah mendedahkan penyelewengan dan korupsi oleh pemerintah sekarang. Ini termasuk isu Skandal Scrpene, NFC, isteri Perdana Menteri, dll. Dan kartun-kartun yang mengandungi mesej ini akan diedarkan dalam berbagai bentuk; risalah, poster, sepanduk, video dan sebagainya.
Zunar
31 Mei 2012

No comments: