Share |

Monday, 31 October 2011

Kaji semula Akta Tentera 1972


Akta ini tidak adil kepada anggota tentera kerana bersifat zalim. Akta ini tidak melibatkan pegawai tertinggi.
KOTA KINABALU: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) hari ini menggesa dan mencabar kerajaan untuk meminda dan mengkaji Akta Tentera 1972, yang disifatkan sebagai menzalimi anggota tentera peringkat bawahan.
Ketua Penerangannya, Mohd Zulfikar Abd. Mijan mendakwa, Kementerian Pertahanan perlu mengkaji serta membuat pindaan terhadap akta tersebut memandangkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.
“Akta ini tidak adil kepada anggota tentera kerana bersifat zalim. Akta ini tidak melibatkan pegawai tertinggi,” dakwanya kepada Sidang Media selepas Perasmian Majlis Konvokesyen PASTI Kawasan Kota Kinabalu Kali Ke-21 di Dewan Sa’adah, Wisma MUIS disini pagi tadi.
Beliau menambah, kerajaan perlu melaksanakan undang-undang yang sama rata kepada semua anggota tentera dan tidak tertumpu kepada anggota bawahan sahaja.
Pada 25 Oktober lalu, beliau mendakwa berlakunya penindasan dan penyelewengan terhadap anggota apprentis Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).
Ketika diminta mengulas isu berkenaan, beliau mendakwa kerajaan sudah menghabiskan berbilion ringgit disebabkan penyelewengan dan penindasan tersebut. Dakwanya, kerajaan dan TLDM perlu memberi penjelasan lanjut dan bukannya berselindung mencari pelbagai alasan.
“Sekiranya kerajaan dan TLDM telus dan bersungguh-sungguh memperjuangkan hak dan kebajikan anggota tentera, maka PAS mencabar supaya isu ini dijawab dalam masa tujuh hari. Kerajaan tidak perlu khuatir terhadap pendedahan ini,” cabarnya.
Beliau juga meminta agar pihak pengurusan tertinggi TLDM tidak gelabah dan ‘melenting’ kerana penindasan tersebut juga melibatkan kepentingan anggota yang terdiri daripada golongan belia.
“PAS komited kepada golongan belia. PAS sama sekali tidak mempolitikkan isu ini, kerana PAS sudah sedia maklum sebagai parti yang memperjuangkan hak dan kebajikan rakyat,” jelasnya.
Tambah beliau, walaupun skim berkenaan telah dimansuhkan oleh TLDM dan hampir 200 daripada 1,000 pelatih telah berhenti namun anggota yang berhenti tersebut wajar menerima pampasan dan ganti rugi terhadap penindasan tersebut.
“Mereka ini perlu diberikan pampasan dan ganti rugi. Mereka ini berada di kalangan mereka yang ditindas dan kerajaan yang menindas perlu bertanggungjawab,” ujarnya.

Umno guna isu seks sesama sendiri?


Pendedahan berani bercampur tidak bermoral ini membuktikan inilah stail politik dan amalan orang Umno.
PETALING JAYA: Peperangan skandal seks dalam Umno demi menjatuhkan lawan dianggap semakin berleluasa apabila seorang janda membuat pendedahan berani yang dikatakan melibatkan seorang Ketua Bahagian Umno di Kelantan baru-baru ini.
Rakaman VCD pengakuan tersebut yang telah mula tersebar di Kelantan itu dikatakan dibuat oleh pihak di dalam Umno sendiri berikutan pihak yang melakukan temuramah tersebut dikenal pasti merupakan ahli Umno.
Demikian menurut penulis politik terkenal yang merupakan Ketua Pengarang akhbar Siasah, Mohd Sayuti Omar di dalam blognya, Merah Tinta MSO baru-baru ini setelah menonton VCD pengakuan tersebut.
“Tetapi dari VCD pendedahan berani bercampur tidak bermoral ini membuktikan inilah stail politik dan amalan orang Umno.
“Membuat pendedahan untuk memalukan seseorang tidak menjadi masalah kepada mereka, apa yang penting kepuasan batin kerana berjaya mengaib dan kemudian menjatuhkan lawan.
“Kerana saya mempercayai orang yang menjadi tukang interview itu adalah orang Umno, maka saya yakin ia adalah kerja Umno juga,” tulis beliau di dalam blognya.
Taktik seks makan diri
Beliau menganggap menggunakan isu seks telah menjadi satu trend politik baru dan kesan yang memakan diri berikutan sikap Umno sebelum ini yang dikatakan telah mencipta video lucah bagi memburukkan tokoh tertentu tidak berapa lama dahulu.
“Nampaknya menjatuhkan kawan dengan menyebarkan video lucah dan pendedahan berani ini menjadi satu trend baru dalam politik negara ini.
“Mungkin inilah yang diajar atau hasil ilham orang-orang Umno yang mereka cipta video lucah untuk memburukkan tokoh tertentu ia kini telah memakan diri sendiri,” menurutnya.
Sayuti juga mendakwa bahawa beliau amat yakin dapat mengecam individu yang melakukan temuramah di dalam rakaman pengakuan janda dirogol tersebut.
“Suara sang interview janda itu saya dapat cam dengan cerat, dia lelaki dan bekas seorang artis tumpangan yang berlakon dalam sebuah komedi pada tahun 90-an.
“Kalau diminta untuk membuat kawad cam, saya sedia tampil kerana saya kenal benar dengan perantara itu,” tulis beliau lagi.
Dirogol hingga mengandung
Dalam pendedahan tersebut, janda yang dikatakan sebagai mangsa itu mendakwa beliau telah dirogol oleh individu berpengaruh
terbabit di sebuah hotel di Golok sehingga menyebabkan beliau mengandung.
“Dia ajak saya berjumpa dengannya, mulanya hendak berjumpa di Rantau Panjang, tetapi disebabkan dia bimbang diketahui orang sebab dia orang politik ramai orang kenal, dia mengajak saya ke Golok.
“Di Golok, dia menempah sebuah bilik hotel, sebaik masuk bilik hotel, ketua bahagian terus membuka seluar, baju dan memaksa dia bersetubuh dengannya.
“Saya cuba menolak tetapi apakan daya kudrat saya sebagai perempuan, akhirnya tepaksa mengalah.
“(Selepas itu) saya memberi tahu kepada dia mengenai keadaan diri saya, saya ingat dia orang baik dan benar-benar mahu menerima saya sebagai isteri, tetapi tidak, dia minta saya menggugurkan kandungan dan memberi RM600 untuk tujuan itu,” dakwa wanita itu dipetik dari blog terbabit.
Sayuti juga difahamkan bahawa wang RM600 itu telah diberi melalui seorang wanita lain yang mempunyai kaitan dengan sebuah NGO terkenal di Kelantan yang dipimpin oleh seorang Ahli Parlimen yang pernah melompat parti.
“Saya difahamkan wang RM600 itu diberi melalui seorang perempuan yang merupakan bekas kepada sebuah pertubuhan NGO yang terkenal di Kelantan suatu masa dulu yang dipimpin oleh seorang ahli Parlimen lompat,” menurut beliau.
Wanita tersebut juga mendakwa selain beliau, beberapa wanita lain pernah menjadi mangsa nafsu buas pemimpin Umno terbabit tanpa mengira samada berstatus isteri orang mahupun anak dara termasuklah seorang isteri serta anaknya sekali.
“Banyak lagi yang jadi mangsa dia ini, termasuk seorang isteri orang bersama anaknya sekali, siang dipikul anak, malam dia gendung emak,” kata wanita di dalam rakaman pengakuan itu lagi.

Lapuran Audit: Pakatan buktikan kemampuan mengurus kewangan


Lapuran Audit: Pakatan buktikan kemampuan mengurus kewangan
Hutang negara telah meningkat kepada RM407 bilion. Peningkatan hutang negara ini ialah sebanyak 12 peratus sementara hutang asing meningkat sebanyak 22 peratus. Kita masih belum melihat sistem penyelesaian yang berkesan dan kepemerintahan yang baik di dalam negara. Apabila wang cukai digunakan tanpa tanggungjawab yang tinggi, kerajaan yang memerintah perlu memberi jawapan kepada pemilih. Hampir setiap tahun kita terdengan laporan-laporan kes penyelewengan dana awam oleh kementerian dan jabatan kerajaan yang tidak bertanggungjawab dan tidak bertauliah. Ironisnya, tiada pula tindakan tegas telah diambil terhadap pelaku kesalahan ini.
54 tahun berkuasa
Meskipun telah berkuasa lebih dari lima dekad, laporan Tahunan 2010 Audit Negara  yang lambat 17 hari, telah menunjukkan banyak kes-kes bagaimana wang awam telah dibazir dan tidak diuruskan secara berjimat cermat oleh badan-badan yang dipertanggungjawabkan. Pengurusan kewangan telah mengenal pasti kepincangan dan ketirisan yang mengakibatkan kerugian wang negara yang amat membimbangkan.
Laporan itu juga menunjukkan kegagalan kes-kes ini ialah kerana pemberian kontrek tanpa tender terbuka di mana sejumlah wang telah bertukar tangan bagi mendapatkan keuntungan yang lebih. Harga kontrek yang ditawarkan sentiasa saja terlalu tinggi dan tidak berdaya saing dan proses pemberian kontrek sering saja tidak telus, yang biasanya akan mengurangkan nilai dagangan ringgit. Di dalam pelbagai lagi kes-kes penyelewengan, proses pembayaran –walaupun dengan penyerahan tender – menampakkan harga barangan yang dilampirkan meningkat berkali-kali ganda dari harga biasa di pasaran. Namun, perjanjian tetap diteruskan selepas melalui beberapa selok-belok misteri. Banyak kes-kes seperti ini telah mengakibatkan penyalahgunaan dana yang diberikan kepada kementerian yang terlibat. Antara kepincangan dalam sistem penghantaran hasil melibatkan jumlah pembayaran yang besar kepada mereka-mereka yang tidak mempunyai pengalaman yang luas dalam perniagaan yang berkaitan.
Mana wang yang dijanjikan untuk petani?
Golongan yang memilih ingin tahu – seperti yang dilaporkan di dalam Laporan Audit Negara – apa yang terjadi dengan wang berjumlah RM110.67 juta yang dijanjikan kepada 73,291 orang petani di dalam skim khas meningkat jumlah pengeluaran beras negara. Menteri Pertanian dan Industri berasaskan Tani dilaporkan masih berhutang sebanyak RM110 juta berbentuk insentif kepada para petani yang berjaya meningkatkan hasil beras mereka.
Menurut laporanlagi, para petani dikatakan layak menerima RM341.29 juta antara bulan Januari 2007 dan Januari 2010. Syarikat Bernas (PadiBeras Nasional Berhad), yang menguasai 24 peratus pasaran beras dan 45 peratus permintaan beras tempatan, hanya mampu membayar insentif sebanyak RM230.62 juta pada akhir 2010. Alasan yang tilaporkan di Laporan itu ialah ‘kekurangan dana bantuan’. Para pemilih, bagaimanapun, mahu tahu kemana perginya dana awam bernilai RM110 juta itu?
Pengurusan leah dan tidak bertauliah
Projek Valley daging-lembu kerajaan yang bernilai RM73.64 yang melibatkan 5,000 ekar tanah perladangan di Gemas – tidak menampakkan hasil. Pusat Fidlot Nasional (National Feedlot Center) merupakan usaha-sama antara Negeri Sembilan dan kerajaan Persekutuan melalui Kementerian Pertanian dan Industri berasaskan Tani untuk mengkomersialkan produk daging tempatan dan mengurangkan kebergantungan import daging itu.
Tanah perladangan itu sekarang sudah dipenuhi semak samun. Ada kemungkinan projek itu dikendalikan oleh orang yang tidak mengetahui langsung tentang industri penternakan lembu. Laporan Audit Negara juga menunjukkan NFC yang ditubuhkan pada 2008 gagal menepati sasaran 8,000 ekor lembu ternakan setahun. Laporan menunjukkan hanya 41.1% (3,289) berjaya dihasilkan. Pengurusan yang lemah turut dikatakan tentang kenapa projek ini gagal selain kegagalan mengendali perusahaan dengan baik. Para pemilih mahu tahu kenapa dan siapa orang yang tidak bertauliah yang menguruskan projek ini, kerana ia melibatkan dana awam yang besar.
Begitu juga dengan Jabatan Perkhidmatan Awam yang turut dicatatkan di dalam Laporan Audit Negara itu. Lebih dari RM4.5 juta telah dibayar kepada pesara – kepada yang masih hidup dan juga yang telah mati – sejak 2007 hingga 2010. Laporan juga menemui antara sebab pembayaran wang pencen berlebihan ialah kerana data di dalam sistem komputer jabatan itu sudah ketinggalan zaman. Para pemilih mahu tahu kenapa kepincangan penjawat jawatan awam ini melibatkan duit cukai rakyat.
Kontrektor bermasalah
Kontrektor yang dipertanggungjawabkan untuk menyediakan perkhdimatan oleh kerajaan sering memberikan alasan-alasan remeh seperit kekurangan tenaga pakar, tiada bahan gantian dan turut menyatakan mereka tidak tahu punca yang mengakibatkan kerosakan kenderaan. Kepincangan ini adalah kerana kontrek itu diberikan kepada mereka mereka yang tidak bertauliah. Menurut Laporan, ramai kontrektor ini mempunyai rekod kerja yang agak tidak diyakini. Satu syarikat memerlukan lebih dari setahun untuk memperbaiki dan memulangkan lori tarik kepada kementerian. Meskipun telah banyak peringatan diberikan oleh Pejabat Audit Negara, Kementerian Pertahanan masih terus menggunakan kontrektor ini. Laporan menyatakan yang 10 kontrektor bermasalah telah diberikan RM67 juta untuk menyiapkan projek walapun sudah diberikan amaran oleh Pejabat Audit Negara. Inilah jenis kontrektor yang menerima projek jutaan ringgit dari Kementerian Pertahanan. Para pemilih mahu tahu bagaimana semua ini boleh berlaku kerana ia melibatkan jutaan ringgit dan wang itu adalah milik rakyat.
Laporan turut menyebut yang syarikat-syarikat ini lambat menyelesaikan projek dalam membaiki Air Force’s Aviation Ground Support Vehicles (AGSV). Kementerian tidak berbuat apa-apa selain menyerahkan surat amaran kepada kontrektor bermasalah ini. Yang mengejutkan, kontrek kerja mereka disambung pula sehingga 6 Disember 2010 dari tarikh 5 Jun 2010. Ia menyebut yang empat syarikat paling bermasalah kerana kelewatan membaiki kenderaan. Para pemilih mahu tahu kenapa kontrektor ini diberikan layanan istimewa.
Garis panduan asas tidak dipatuhi
Menurut Laporan Audit Negara, pengagihan Belanjawan untuk tahun 2010 meningkat kepada RM149.06 bilion daripada pengagihan awal iaitu RM138.28 bilion. Ini adalah peningkatan sebanyak RM10.78 bilion. Namun begitu, jumlah ini masih tidak mencukupi untuk semua perbelanjaan operasi bagi tahun 2010 yang mencecah RM151.63 bilion – lebih RM2.57 bilion dari apa yang telah diagihkan. Garis panduan asas tidak dipatuhi oleh beberapa kementerian dan jabatan kerajaan apabila mereka berbelanja melebihi jumlah yang telah ditetapkan. Ia juga turut dilaporkan terdapat 138 kelemahan di dalam pengurusan kewangan melibatkan RM390.96 juta. 75 kes operasi perbelanjaan terlebih berjumlah RM306.01 juta telah melibatkan 14 kementerian dan jabatan kerajaan – pembayaran perkhidmatan, penghasilan, peningkatan aktiviti dan pembayaran tidak berkala. Di dalam beberapa kes, peralatan seperti komputer, mesin LCDs dan peralatan lain selain kelengkapan pejabat telah dibeli dengan harga yang melambung tinggi. Para pemilih mahu tahu kenapa garis panduan asas operasi dan penghasilan tidak dipatuhi dimana ia telah mengakibatkan kehilangan dana awam yang besar.
Langganan langsung berbanding tender terbuka
Laporan Audit Negara mencatatkan bahawa Kementerian Pelancongan telah terlebih bayar sebanyak RM270 juta untuk pengiklanan bila mereka diminta untuk menggunakan sistem langgan langsung berbanding tender terbuka. Kaedah ini telah melanggar peraturan-peraturan Bendahari Negara. Ia menyatakan yang tender terbuka telah menelan belanja pengiklanan sebanyak RM 75.38 juta. Kementerian juga telah membelanjakan RM195 juta untuk membeli 1000 rak – RM1950 per rak -  bagi meletakkan maklumat pelancongan kempen Tahun Melawat Malaysia 2007 yang dilakukan tanpa kelulusan Bendahari. Ia juga gagal menyatakan sebab kenapa 22 dari 1000 rak kementerian itu tidak diagihkan, sementara 127 rak lagi tidak dapat dipastikan kedudukannya. Ia juga mencatatkan pengjelasan kementerian tentang 622 rak yang telah diagihkan ke hotel-hotel, 127 buah telah luput tarikh oleh syarikat yang dikontrekkan kepada “kesulitan kewangan” dan kekurangan ruang penyimpanan dan sebanyak 85 rak lagi telah diletakkan di dalam ruangan stor syarikat pembuat.
Kepincangan yang dilaporkan dan kes-kes kegagalan pengurusan kewangan kerajaan hanyalah sedikit dari apa yang sebenarnya berlaku. Melihat akan Laporan Audit Negara, kita akan melihat kes-kes serupa kecuaian pengurusan kewangan kerajaan. Para pemilih tidak begitu gembira dengan kerajaan yang telah berkuasa lebih dari 6 dekad tetapi masih tidak boleh belajar dair pengalaman bagaimana menyelesaikan kelemahan-kelemahan di dalam sistem penghasilan ini. Perbuatan pembaziran ini melibatkan wang cukai rakyat.
Tiga tahun berkuasa
Lain pula ceritanya dengan negeri-negeri yang dipimpin oleh gabungan Pembangkang yang telah membuktikan kemampuannya berjimat cermat dalam membelanjakan wang cukai rakyat meskipun masih baru sebagai sebuah kerajaan dengan Kerajaan Persekutuan yang sering melekehkan kepimpinan mereka.
Secara keseluruhannya, Kerajaan negeri Selangor mendapat ‘memuaskan’ dari Ketua Audit Negara atas kedudukan kewangannya pada tahun 2010. Negeri itu telah dipuji kerana prestasinya yang bagus dalam mengurangkan hutang awam. Hutang awam menurun sebanyak RM58.91 juta dan pembayaran semula hutang pinjaman menurun kepada RM173.47 juta. Laporan menunjukkan pada tahun 2010, hutang negeri kepada kerajaan Persekutuan menurun sebanyak 5.5% (RM58.91 juta) – daripada RM1004.64 juta (2010) berbanding dengan RM1063.55 juta (2009). Pembayaran semula pinjaman menurun sebanyak 20.9% daripada RM829.86 juta (2009) kepada RM656.39 juta (2010).
Laporan juga menyatakan negeri itu berjaya mengumpulkan penghasilan negeri sebanyak RM266.91 atau 20.2 peratus, daripada RM1,319.97 juta pada tahun 2009 kepada RM1,586.88 juta pada tahun 2010. Ini terjadi meskipun negeri itu mendaftarkan 10.9 peratus atau RM192.36 juta penurunan kerapa RM1,571.50 juta dalam penghasilan negeri pada tahun 2009 (RM1,763.86 juta).perbelanjaan operasi turut menurun kepada RM382.56 juta atau (20.9 peratus) kepada RM1,447.26 pada tahun 2010 berbanding RM1,829.82 juta pada tahun 2009. Kerajaan negeri turut dipuji kerana mengurangkan hutang penghasilan sebanyak RM99.87 juta atau 16.6 peratus, daripada RM601.92 juta pada tahun 2009 kepada RM502.05 juta pada tahun 2010.
Laporan memberikan ‘sangat baik’ kepada empat agensi kerajaan negeri kerana pengurusan kewangannya – Bendahari Negeri, Majlis Perbandaran Ampang Jaya, Majlis Perbandaran Selayang dan Jabatan Perancangan Bandar dan Luar Bandar. Menurut Laporan itu, 11 agensi diberikan ‘baik’ dan satu agensi diberi ‘memuaskan’. Ini menunjukkan pembaikkan berbanding tahun 2009, di mana hanya satu agensi yang disenaraikan sebagai ‘sangat baik’, dan 14 sebagai ‘baik’ dan satu ‘memuaskan’.
Kerajaan negeri Kedah mencapai sebanyak 135.8 peratus peningkatan di dalam penghasilan negeri dengan rekod lebihan untuk tahun 2010 sebanyak RM22.50 juta, berbanding ketirisan sebanyak RM62.89 juta pada tahun 2009. Perbelanjaan negeri itu meningkat kepada RM2.55 juta atau 0.6 peratus. Inilah sebab adanya lebihan bagi kerajaan negeri untuk tahun 2010. Laporan memberikan kedudukan kewangan Kedah sebagai ‘memuaskan’ dengan penghasilan terkumpul meningkat sebanyak 23.9% daripada RM265.52 juta kepada RM328.28 juta dalam tahun 2009. Peningkatan ini telah mengurangkan imbangan ketirisan Akaun Penghasilan Terkumpul untuk tahun 2010 sebanyak RM22.50 juta atau 7 peratus, daripada RM320.73 juta menurun kepada RM298.23 pada tahun 2009.
Laporan juga turut memuji kerajaan negeri kerana memperbaiki pengurusan kewangan agensi-agensinya berbanding tahun 2009, dengan empat agensi mendapat ‘sangat baik’ dan 12 mendapat ‘baik’ dan satu mendapat ‘memuaskan’. Secara keseluruhan, pengurusan kewangan negeri boleh dibanggakan berbanding tahun sebelumnya.
Laporan Audit Negara telah memberikan kedudukan kewangan negeri Kelantan untuk tahun 2010 sebagai memuaskan. Negeri itu memperlihatkan peningkatan penghasilan sebanyak RM51.07 juta atau 52.5 peratus, daripada RM97.23 juta pada tahun 2009 kepada RM148.30 juta pada tahun 2010. Pemeriksaan yang dijalankan selama 5 tahun ke atas penghasilan terkumpul dari 2006 hingga 2010 mendedahkan oenurunan pada tahun 2007 dan 2008 dan peningkatan pada tahun 2009 dan 2010. Simpanan wang dan pelaburan turut meningkat dalam tahun 2010, dengan baki sebanyak RM97.23 juta pada tahun 2009 meningkat kepada RM148.30 juta pada tahun 2010.
Laporan turut memuji pengurusan kewangan untuk semua agensi kerajaan negeri di Kelantan, yang mana empat agensi kerajaan negeri mendapat ‘sangat baik’ dan 15 lagi mendapat ‘baik’. Ini menunjukkan pembaikan di dalam pengurusan kewangan negeri berbanding tahun 2009 di mana hanya dua agensi yang mendapat ‘sangat baik’ dan 12 mendapat ‘baik’.
Kerajaan negeri Pulau Pinang mendapat pengiktirafan tertinggi di dalam Laporan Audit Negara kerana kedudukan kewanganya yang cemerlang untuk tahun 2010 berbanding tahun 2009. Penghasilan terkumpul Pulau Pinang meningkat kepada 2.7 peratus, daripada RM1,101.89 juta pada tahun 2009 kepada RM1,131.17 juta dalam tahun 2010. Simpanan wang terkumpul meningkat sebanyak 6.2 peratus kepada RM572.49 juta meningkat daripada RM538.95 juta pada tahun 2009. Penghasilan negeri untuk tahun 2010 meningkat sebanyak RM34.19 juta atau 9.1 peratus berbanding tahun 2009 daripada RM376.51 juta kepada RM410.70 juta.
Dalam soal pembangunan di bawah Rancangan Malaysia ke-9, Laporan memberikan prestasi negeri itu sebagai ‘memuaskan’ dengan jumlah pelaburan sebanyak RM787.17 atau 77.8 peratus telah dibelanjakan daripada jumlah yang disediakan iaitu RM1.01 bilion. Dalam terma perlaksanaan projek pula, Laporan memuji prestasi negeri sebagai ‘sangat baik’ dengan 99 peratus dari 9003 projek telah berjaya dilaksanakan.
Dalam tahun 2010, 3 agensi diberikan ‘sangat baik’. 10 agensi lagi diberikan status ‘baik’ dengan hanya satu ‘memuaskan’. Untuk tiga tahun berturut-turut, 13 agensi negeri diaudit sebanyak dua kali diantara tahun 2007 hingga 2010 telah menunjukkan ‘sangat baik’ dalam pengurusan kewangan oelh Bendahari negeri dan badan pembangunan lain. Laporan merumuskan yang pengurusan kewangan negeri ditahap yang baik untuk tahun 2010.
Perbezaan langit dan bumi dalam pentadbiran
Setelah 54 tahun bernaung di bawha Barisan Nasional (BN), tidak memberikan kesan mengurangkan kelemahan pengurusan kewangan negara. Kelemahan daya saing, tidak bertanggungjawab dan telus telah menyebabkan sejumlah besar wang cukai rakyat dibazirkan. Memandangkan para pemilih melihat kelemahan-kelemahan yang sama berulang setiap tahun, mereka mempunyai hak menyatakan tentangan mereka terhadap kepincangan yang teruk oleh kerajaan yang memerintah. Sebaliknya pula, hanya dalam masa tiga tahun mentadbir negeri – Pulau Pinang, Selangor dan Kedah –di bawah pimpinan Pakatan Rakyat membuktikan kepemerintahan yang efisien. Negeri Kelantan juga semakin menunjukkan kemampuannya dalam kejayaan rekod kewangannya walaupun terpaksa berhadapan dengan pelbagai masalah di dalam negeri. Kerajaan Persekutuan di bawah Barisan Nasional mungkin sahaja tidak akan memberikan apa-apa kepada negeri-negeri ini, namun mereka telah membuktikan kepada para pemilih di negeri itu bahawa kejujuran dan ketelusan menguruskan negeri dan wang cukai rakyat membuahkan hasil dengan kejayaan yang boleh dibanggakan.
- Malaysia Chronicle

Did Malaysia mature when we were not looking?

Ooi Kee Beng - The Malaysian Insider

OCT 31 — The flurry of Malay organisations making the news in Malaysia bodes well for the country, whether or not these group together extreme rightists, opposition voices, concerned students or professors, or green or human right activists.

The matter has now become too obvious to be denied, which is that the Malay community in Malaysia is like any other community anywhere in the world. Its collectiveness, like anyone else’s, is pragmatic and contingent. This is how it should be. They are not an entity whose extremely diverse and individual needs, thoughts and aspirations can be articulated through one single political party.

The myth is broken. What will take its place is a cacophony of noises or a symphony of tunes, depending on one’s politics and disposition.

That powerful party, Umno, is the oldest in the country, founded as it was just one year after the Second World War. It has dominated Malaysian politics to this day, but now rightly fears that it will lose power in the very near future.

When the party started, its slogan was “Hidup Melayu” — Long Live the Malays. Only after changing that to “Merdeka” in March 1951 did it begin to make serious headway into the popular consciousness.

From the very beginning, Malay political consciousness went in many directions. There were pan-Indonesianists, communists and other leftists, monarchists, Fabian socialists and republicans. The British, with their reputation lost through their defeat by the Japanese, favoured conservatives who were willing to work closely with the nine sultanates. This entity was Umno.

The amazing diversity found in the Malay community — as in all communities — was obvious from the onset. Those more concerned about religious values broke away to form PAS in 1951, while Umno itself split around the same time when its president, Onn Jaafar, left with his group of followers to form the Independence of Malaya Party (IMP).

Umno gained the upper hand through co-operation with the Malayan Chinese Association, formed at the instigation of the British to draw Chinese support away from the communists. This coalition managed to gain independence in 1957 for the country after its electoral successes saw the British abandoning the IMP, which they had favoured since its founding.

Even after 1969, when the so-called Malay agenda could be applied fully through the New Economic Policy, internal fighting continued within Umno, leading to outright splits in 1988 and 1998.

Today, when more and more Malays are urban and well educated, and make up an increasing portion of the population, the expression of diversity within that community — the breaking of the collective myth — should be seen as the coming into being of Malaysia’s modern citizen, largely determined by the Malays.

Opposition from other communities since 1969 has been generally weak, and based on the activism of certain individuals. The propaganda that had served Umno for so long, that the Malays are in danger of extinction, does not work anymore.

This became most obvious when the group Himpun recently demonstrated with a cry against purported Christian threats to Islam.

Despite the claim that a massive crowd of one million would turn up, the Umno government granted the permit. Only 5,000 people showed up, indicating quite clearly that Malays in general cannot relate to the old idle logic any longer.

The Malays continue to decide the national discourse, as they have done since the beginning. But most hearteningly, diversity is taken for granted, and a lot of activism is done in collaboration with non-Malays.

The Malaysian citizen has come into his and her own right.

There is no longer any doubt that the Malays will “hidup”; and Merdeka was won a long time ago. What seems to be the problem now is, how quickly will the death of the old myth mean the fall from power of Umno?

Instead of 1 Malaysia, Umno’s latest slogan, to be correctly reflective of the government’s concerns, should be “Hidup Pemimpin Umno” — Long Live Umno Leaders. — Today

Is Malaysia’s nuclear power programme really on hold?


Are Malaysia’s nuclear power plans on hold – or are they quietly proceeding behind the scenes according to a scheduled timeline that could see the first plant commissioned in 2021?
According to an NST report dated 18 October, Energy Minister Peter Chin was reported as saying the government has not yet made a ‘final decision’ on the proposal to build nuclear power plants in the country.
But what’s happening behind the scenes?
Take a look at the the INPRO Dialogue Forum, which “brings together nuclear technology users and technology holders from interested Member States to discuss issues related to sustainable nuclear energy development and deployment”.
The Director of the Nuclear Power Division of Malaysia, Mohamad Puad Haji Abu, made a presentation on the progress of the nuclear power programme in Malaysia. The presentation was published on the IAEA website page for the INPRO Dialogue Forum, which was held on 10-14 October 2011 in Austria.
Among the key challenges Puad identified: to “promote public acceptance”, and to “acquire approval for plant sites” and “obtain public support in the locality”.
According to the detailed timeline, the programme managers are now supposed to be identifying potential sites and the final site selection is scheduled to be completed by the end of 2012.
Puad ended his presentation by stating, “In 2021 and 2023 Malaysia plan to have 1000 MW reactor respectively and probably by 2030, 2 SMR might be proposed to propel nation’s future energy demand.”
So how? Who is telling the truth?
The Sankei news portal reported that METI (Ministry of Economy, Trade and Industry) of Japan had announced on 3 September 2010 that it had signed a a document with Malaysia for the cooperation on infrastructure development of the country’s nuclear power programme. The ministry will cooperate on human resource development, public relations and legislation development.
Of course, Japan turned out to be a public relations disaster with Fukushima in March this year; so that is why one of the key challenges is winning public acceptance of the nuclear power programme in Malaysia. Memories are short; and Bernama reported in August that that Japan had decided “to continue with its policy of exporting nuclear power generation technology after reviewing the policy” in the wake of the Fukushima disaster.
So is our nuclear power programme really on hold given what was revealed in the presentation in Austria?

Sunday, 30 October 2011

Malaysia

Malaysia boasts one of south-east Asia's most vibrant economies, the fruit of decades of industrial growth and political stability.


Its multi-ethnic, multi-religious society encompasses a majority Muslim population in most of its states and an economically-powerful Chinese community.


Consisting of two regions separated by some 640 miles of the South China Sea, Malaysia is a federation of 13 states and three federal territories.


It is one of the region's key tourist destinations, offering excellent beaches and brilliant scenery. Dense rainforests in the eastern states of Sarawak and Sabah, on the island of Borneo, are a refuge for wildlife and tribal traditions.


Malaysia made the transformationfrom a farm-based economy
Ethnic Malays comprise some 60% of the population. Chinese constitute around 26%; Indians and indigenous peoples make up the rest. The communities coexist in relative harmony, although there is little racial interaction - and the overturning of a ban on the use of the word "Allah" by non-Muslims in December 2009 highlighted the religious divide in the country.


Although since 1971 Malays have benefited from positive discrimination in business, education and the civil service, ethnic Chinese continue to hold economic power and are the wealthiest community. The Malays remain the dominant group in politics while the Indians are among the poorest.


The country is among the world's biggest producers of computer disk drives, palm oil, rubber and timber. It has a state-controlled car maker, Proton, and tourism has considerable room for expansion.


Malaysia's economic prospects have been dented by the global economic downturn, which has hit export markets hard. In March 2009 the government unveiled a $16bn economic stimulus plan as it sought to stave off a deep recession.


The country also faces other serious challenges - politically, in the form of sustaining stability in the face of religious differences and the ethnic wealth gap, and, environmentally, in preserving its valuable forests.


Malaysia's human rights record has come in for international criticism. Internal security laws allow suspects to be detained without charge or trial.

Perkasa spewing new venom

Birds of a feather flocked together at the right wing group’s assembly on Deepavali

Perkasa, the ultra right wing movement, desecrated Deepavali day by spewing more than its usual venom at its second annual general assembly. Obviously, Perkasa activists had no Hindu friends to visit on that auspicious day.

It is a wonder that these toxic Perkasa people are not locked up on national security grounds and the keys thrown away for good. That is the only way to prevent them from infecting all good people in the country with their poisonous brew of half-baked theories, lies, politicised history, pseudo-science and racism.

Birds of a feather flocked together as Perkasa chief Ibrahim Ali was joined by former IGP Abdul Rahim Noor and an assortment of various unsavoury characters with dubious pasts. These included Shazryl Eskay Abdullah, a masseur associated with the production of a pornographic tape, Kulim-Bandar Bharu MP Zulkifli Noordin, who got the boot from PKR for making racist outbursts too frequently, and former information minister Zainuddin Maidin, an Indian Muslim who was sacked as Utusan Malaysia editor.

Rahim distinguished himself more by giving de facto PKR chief Anwar Ibrahim a black eye about 10 years ago. He got off with a light two-month jail sentence. Thereafter, he laid low until he made his Perkasa debut yesterday.

Beware the human rights wave

Rahim took centre stage with a keynote address that warned against a “human rights wave” in the country, confirming that he needs to have his head examined for mental defects. He advocated the theory, offering no proof, that the human rights wave would threaten the principles on which the country was founded. He seemed to be suggesting that these principles of his, which he obviously cherished so much but could not spell out at all, were against the concept of human rights, enshrined in international law and the United Nations Charter, of which Malaysia is a signatory.

Why these so-called principles mattered, when the Federal Constitution is the supreme law of the land, did not figure at all in Rahim’s raving, ranting, foaming and frothing. It is a wonder that such a rabid racist wore a police uniform and made it all the way to the top as the inspector-general of police. Rahim, backed by emergency laws, had the dubious distinction of running a police state during his time at the top.

It is a great mystery why he never hinted even once at what these principles of his were, but perhaps this indicates more the coward in him.

Instead, he likened the human rights wave — he also described it as a new religion to alarm the more simple-minded Muslims — to the communist wave of the 1930s and 1940s, which according to him killed many Malays, “obviously for being Malays”.

He failed to distinguish between Malays and Japanese collaborators, glossed over key details, and went on to suggest that May 13 was payback time for the number of Malays killed by the communists — he singled them out as Chinese— at the end of World War II.

Rahim and his kind bring up the dire need for a national movement to defend the Federal Constitution in all its purity against any attempts to deviate and distort or observe it more often in the breach.

‘Political David Copperfield’

If Rahim was coy on his principles, Ibrahim left no one in doubt with his version principles, i.e. various articles in the constitution in deviated and distorted forms.

During Ibrahim’s raving and ranting, foaming and frothing, the special position of the natives of Sabah and Sarawak, Orang Asli and Malays, suddenly became special privileges. He was trying to do a political David Copperfield.

He did not mention that the special position had a shelf life of 15 years and was confined by the constitution under Article 153 to four areas known as CISO — intake into the civil service, intake into government-owned institutions of higher learning and training privileges, government scholarships, and opportunities from the government to do business.

He did not mention that CISO is not a “sapu bersih” (clean sweep) clause, as being advocated by Perkasa, but instead only reserves an unspecified reasonable proportion of the seats and positions for the natives of Sabah and Sarawak, the Orang Asli and the Malays.

Again, Ibrahim did not mention that only the King had power over Article 153 and that the same constitutional provision recognises the legitimate aspirations of other citizens in the country.
He made reference to the position of the Malay rulers, which he inferred was under attack, and therefore in danger of being eroded.

In fact, this is the mother of all lies manufactured by Ibrahim and Perkasa in order to scare the Malays into circling the wagons and gathering under one platform — Umno — so that a tiny minority of people like him could continue to live it up at the expense of the nation.

If the Malay rulers are really under attack, the Conference of Rulers would be the first to notice it and respond as the constitution provides. The Malay rulers do not need an embarrassment like Ibrahim to defend their position.

The Malay Rulers have nothing to fear from the non-Malays and non-Muslims.

However, if the Malays themselves want to do away with the Malay rulers, no force on earth can stop them, Ibrahim and Perkasa notwithstanding. All this seems to suggest that Ibrahim and Perkasa are self-servingly trying to project the opposition alliance as being anti-Malay rulers.

Islam, the sole purview of the Malay rulers, got an Ibrahim mention as well, as did Bahasa Melayu, the national language. He seemed unaware that Bahasa Melayu has fallen into disuse and replaced by Bahasa Malaysia.

The bottom line is that Ibrahim and Perkasa want the Federal Government to continue to give a free ride to blood suckers like him. He would like a licence to continue to be a parasite, leeching off the rest of the nation. Otherwise, he would create endless trouble and there would be hell to pay.